Abstract
The purpose of this research is to develop an amended clay liner by utilizing waste lime produced as a by-product in chemical industries. Waste lime contains various kinds of organics which affect the permeability, compactability, and unconfined compressive strengths of soil. The geotechnical engineering properties of waste were improved by adding other materials so that they might meet the EPA requirement of clay liner. Granite weathered soil, which is abundant in Korea and can be obtained easily in the field. was used as a primary additive to improve geotechnical engineering properties of waste lime. Various kinds of laboratory tests related to geotecnnical engineering properties, required to evaluate the design criteria for the clay liner in the solid waste landfill. were carried out by changing miRing ratio of waste lime with additive. According to the laboratory test results, in order to obtain the appropriate amended clay liner. the effective miffing ratio of waste lime in granite weathered soil was proved to be about 20~30%.
이 연구의 목적은 화학공장에서 부산물로 발생되는 폐석회를 활용하여 인공점토차수재를 개발하는데 있다. 폐석회의 경우에는 일축압축강도특성, 다짐특성. 투수특성 등에 많은 영향을 미치는 것으로 알려진 유기물을 다량 함유하고 있다. 이러한 폐석회의 지반공학적인 특성을 개량하여 EPA가 점토차수재로써 요구하는 특성을 만족시키기 위하여 특성이 다른 재료를 혼합하였다. 이러한 특성을 개량하기 위한 재료로는 한국의 어느 현장에서나 쉽게 구할 수 있는 화강풍화토를 사용하였다. 화강 풍화토에 제석회의 흔합비를 중가 시키며 각종 실내시험을 실시하였다. 각각의 혼합비에 따른 지반 공학적인 특성을 매립장에서 점토차수재로서 요구되는 설계기준과 비교하였다. 실내시첩의 결과에 의하면 폐석회의 혼합비가 20~30%인 시료가 폐기물 매립장의 차수재로서 적합함이 판명되었다.