The Evaluating Factors on Comfort in a Classroom

교실 실내환경의 쾌적성 평가요소에 대한 기초 연구

  • 이지숙 (연세대학교 생활과학연구소) ;
  • 윤정숙 (연세대학교 주거환경학과 교수, 학술박사)
  • Published : 1998.06.01

Abstract

The purpose of this study was to evaluate comfort in a classroom. The questionnaire was given to 120 university students in the classroom. On the basis of previous studies, the evaluating factors on comfort in a classroom were selected and they were lightness, glareness, air freshness, dust, odor, loudness, distracting sounds, humidity and temperature. The scale of them was used five voting scales. The results showed that the lightness was the most important one among the evaluating factors because a classroom is an environment to have to see many things.

Keywords

References

  1. ASHRAE Handbook Funsamentals ASHRAE
  2. ASHRAE Transactions v.95 no.1 Indoor Environment Acceptability Rohles, F. H. Jr.;Woods, J. E. Jr;Morey, P. R.
  3. 日本建築學會計劃系論文集 v.456 オフィスにおける居住後の快適性に關する簡易豫測方法の제안-オフィス공간の快適性簡易豫測 システムの開發(その1) 大森正登;今川望;平手少太郞
  4. 대한건축학회논문집 v.5 no.5 태양 방사광이 아파트 거주자의 시각환경에 미치는 영향에 관한 사례 연구 김정태
  5. 공동주택 내부소음 기준설정연구(Ⅱ) 대한주택공사
  6. 대한건축학회논문집 v.12 no.5 창면에 의한 불쾌 글레어의 동적평가실험 이순화;이진숙
  7. 대한건축학회논문집 v.3 no.5 공동주책의 외부소음 기준설정에 관한 연구 장길수;오영인;김선우
  8. 실내환경 쾌적성 평가방법에 관한 연구(Ⅰ),(Ⅱ) 한국과학기술연구원