A Study on the Method for Increasing Customer's Circulation in Large-Scale Retail Store

대형 소매점에서 내점객의 회유성을 증대시키는 레이아웃에 관한 연구

  • 백승환 (건국대학교 건축대학원 실내건축설계학과 연구조교) ;
  • 류호창 (건국대학교 실내디자인학과)
  • Published : 1998.06.01

Abstract

Purchasing should be considered as an exciting entertainment by itself in these days. Customers can be satisfied with making their own choices and dreaming of their better lives through the action of buying,. However the customers are not rushing into stores without any special reason except when the store has something attracts them. Generally speaking the customers will willingly spend their time and effort in shopping only when they are attracted by well-displyed goods and reasonably planned layout. Based upon these concepts interior design as a creative marketing tool plays a great role in enhancing customer's circulation and the productivity of a store. This study is to propose the layouts which are increasing the customer's circulation by contacting the customers with commodities as many as possible. This study is primarily revolved around the parts affecting customer's circulation among the factors of store's layouts. This study was consist of theoretical consideration about the store's layouts on the foundation of conference and existing works and several proposals. The results of this research are as below: 1) The entrance and exit of a retail store should be apart from each other to increase customers' circulation. It is regarded as ideal to locate the entrance on the right side of front to control moving line of customers. 2) A shop should be surrounded with the main aisles which is straightened inward from the main entrance. 3) Placing magnets which can be anything that attracts customers' attention at the corner of store can lead customers inward and increase customers' circulation.

Keywords

References

  1. 백화점시대
  2. 상업공간의 계획과 디자인 방법 오쿠와키 후미히코
  3. 마케팅 커뮤니케이션 수단으로서 인스토어 머천다이징
  4. 점포 관리론 이광종
  5. 백화점 건축계획 전병직
  6. 점포 만들기 由下勇吉(야마시타 유키치)
  7. 매장 관리기법 체인스토어편집부
  8. 서울대 경영대학원 서비스 구매시 지각된 혼잡성과 지각된 통제력이 소비자 만족에 미치는 영향에 관한 연구 김병철
  9. 백화점매장구성을 위한 VMD에 관한 연구 김광기
  10. 대형 소매점의 상품 구성 방안에 관한 연구 박창희
  11. 소비자 행동론 김염제
  12. 경로탐색을 위한 종합병원 외래진료부의 실내 디자인에 관한 연구 박경아
  13. 우리나라 소비자의 라이프스타일 유형별 백화점 이용 행태에 관한 연구 노금기
  14. 점포디자인 William R.Green
  15. Consumer Behavior(4th ed) James F.Engel;Roger D.Bhckell
  16. 현대 마케팅 원론 김동기
  17. 현대 마케팅론 송용섭
  18. 유통 영업 사례 분석 한언
  19. 인스토어 머천다이징 한언
  20. CS시대의 번창하는 상점만들기 21세기 북스
  21. 판매환경의 프로토타입 디자인에 관한 연구 전병귀
  22. 소비자 공간 행동을 고려한 신시가지 백화점계획에 관한 연구 강상휘