한국멀티미디어학회논문지 (Journal of Korea Multimedia Society)
- 제1권2호
- /
- Pages.204-214
- /
- 1998
- /
- 1229-7771(pISSN)
- /
- 2384-0102(eISSN)
인터넷 환경에서 가상 학습평가 시스템 설계 및 구현
Design and Implementation of Virtual Tutoring Estimation System on the Internet Environment
초록
Web 환경에서 저작도구나 HTML올 이용한 기존의 학습 평가 시스템은 단방향 대화형 학습 시스템의 불편한 요인들을 개선하지 못하고 있다. 본 논문에서는 인터넷 환경에서 사용자의 편리성이 고려된 대화형 학습 평가 시스템을 설계하고 구현하였 다. 제안된 시스템은 크게 교사 모율과 학생 모률로 구분되어 있는데, 교사 모률은 데이터베이스에 새로운 문제 생성과 제거 기능, 정기 고사 채점 기놓 둥이 포함되어 있으며, 학생 모률은 강화 및 고사 선택 기능, 자신의 접수 보기 동의 기능들이 제공된다. 서버 시스템 환경은 Windows NT를 기반으로 한 인터넷 접속을 위해 IDC 파일과 SQL DB을 사용하여 구현되어 있으며, 클라이언트 시스템은 대화형 학습 평가 시스템에 대한 접근을 위해 익스플로어나 네스케이프를 기반으로 한 Windows 95 환경으로 구성되어 있다.
The existing tutoring estimation systems using the authoring tools or HTML forms on the Web environment don't have been improved inconvenient factors of uni-directional interactive systems. In this paper, we design and implement the interactive tutoring estimation system which is conveniently considered to user on the internet environment. The proposed system is divided into teacher and student modules, which have the functions of the new problem insertion and deletion in database, regular examination marking for the former and lecture/test selection, scoring look, etc for the letter. The environment of server system in this thesis is implemented using the IDC file and SQL database for internet access based on Windows NT, client systems are composed to Windows 95 environment based on Explorer or Netscape to access for interactive tutoring systems.
키워드