SHEAR BOND STRENGTH AND FAILURE PATTERNS ACCORDING TO THE THICKNESS OF RESIN BASE IN BRACKET BONDING

브라켓 부착시 레진 베이스의 두께에 따른 전단결합강도와 파절양상에 관한 연구

  • Kim, Jae-Hyuk (Department of Orthodontics, College of Dentistry, Chonnam National University) ;
  • Hwang, Hyeon-Shik (Department of Orthodontics, College of Dentistry, Chonnam National University)
  • 김재혁 (전남대학교 치과대학 교정학교실) ;
  • 황현식 (전남대학교 치과대학 교정학교실)
  • Published : 1998.08.01

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the possibility of the decrease of bond strength due to increased thickness of resin base in indirect bracket bonding technique. Metal brackets were bonded to the resin blocks involving bovine lower incisors and the thickness of resin bases was increased by increments of 0.5 mm from 0.0 mm to 2.0 mm. They were divided into two groups, one group is that the thickness of resin base was increased but the loading point from the tooth surface was maintained constantly, the other group is that the loading point from the tooth surface and the resin base thickness were increased concomitantly. The shear bond strength was tested on universal testing machine and the failure patterns were assessed with the adhesive remnant index(ARI). The results were as follows: 1. When the distance from the tooth surface to the loading point was maintained constantly, shear bond strength was increased significantly according to the decrease of distance from the bracket base to the loading point and the increase of resin base thickness. 2. When the distance from the tooth surface to the loading point and the resin base thickness were increased concomitantly, shear bond strength was decreased according to the increase of resin base thickness but significant differences were ignorable. 3. There were no significant differences in ARI scores according to the change in the thickness of resin base. The results of the present study indicated that shear bond strength was not much affected by the thickness of resin base, whereas was decreased according to the increase of distance from bracket base to the loading point.

본 연구는 브라켓 간접부착술식시 레진 베이스의 두께에 따른 전단결합강도와 파절양상을 비교함으로써 레진 베이스 두께 증가시 전단결합강도의 저하여부를 평가하기 위하여 시행되었다. 소의 하악 절치를 포매하여 만든 레진블럭에 micromanipulator를 사용하여 치면과 브라켓 기저면 사이의 광중합형 접착제가 0.0, 0.5, 1.0, 1.5, 2.0 mm두께가 되도록 각각 브라켓을 부착한 다음 만능물성시험기를 이용하여 치면으로부터 하중 위치까지의 거리를 일정하게 유지하면서 레진 베이스의 두께를 증가시킨 경우와 레진 베이스 두께의 증가와 함께 치면으로부터 하중 위치까지의 거리를 증가시킨 경우로 나누어 전단결합강도를 측정하고 파절양상을 관찰하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 치면으로부터 하중 위치까지의 거리를 일정하게 유지한 경우 레진 베이스 두께의 증가와 함께 브라켓 기저부로부터 하중 위치까지의 거리가 감소함에 따라 전단결합강도가 유의하게 증가하였다. 2. 레진 베이스 두께의 증가와 함께 치면으로부터 하중 위치까지의 거리를 증가시킨 경우 전단결합강도가 감소하는 것으로 나타났으나 그 유의차는 미미하였다. 3. 접착제 잔류지수를 이용하여 레진 베이스의 두께에 따른 파절양상을 비교 관찰한 결과 유의한 차이를 보이지 않았다. 이상의 실험결과를 볼 때 브라켓 부착시 레진 베이스의 두께에 따른 전단결합강도는 브라켓 기저부로부터 하중 위치까지의 거리가 증가함에 따라 감소하는 반면 레진 베이스 두께의 영향은 크게 받지 않는 것으로 나타났다.

Keywords