궤도버스시스템 특성비교연구

A Study on The Comparative Characteristics of Track-Guided Bus System

  • 발행 : 1997.08.01

초록

대중교통환경을 개선하기 위하여 신교통시스템의 도입이 요구되고 있다. 신교통시스템이란 첨단과학기술에 의해 자동운전과 저렴한 운행비 및 유지관리비를 구현한 제반 시스템을 말한다. 이러한 신교통시스템중에는 무궤도와 궤도에서의 운행이 가능한 궤도버스시스템이 있는데, 본 연구에서는 궤도버스시스템의 특성을 조사하고 이용자측면과 운영자측면에서 평가하였는데, 결론적으로 궤도버스시스템은 환승을 줄일 수 있고 초기투자비가 저렴한 시스템이며, 노선의 승객수요가 방향별 시간당 승객수(PPHPD) 5,000~39,600사이에 있는 노선, 즉 버스와 지하철사이의 승객수요가 있는 노선에 적합함을 알 수 있었다.

For Improving gradually inferior environment of public transportation system, it is necessary to introduce new transit System(NTS). NTS is defined as automated economicm system for it's operation . The Track Guided Bus System (TGBS) is one of the NTS, which is possible operating on the track or road surface and the system has actually many advantages. This study was concentrated on investigating the characteristics of TGBS, comparing to the other public transportation system and appraising the advantages of it on the benefit of the passenger side as well as investor, and then suggested applicable routes. As the result of the study, it is concluded that the advantage of this system is less transfering and initial low investment. Applicable route is the demand of passengers in the range of PPHPD 5,000~39,600, which is more than bus but not more than subway.

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