NEUROPSYCHOLOGICAL ASSESSMENT OF CHILDREN WITH ATTENTION DEFICIT/HYPERACTIVITY DISORDER

주의력결핍/과잉운동장애 아동의 신경심리학적 평가

  • Shin, Min-Sup (Division of Child-Adolescent Psychiatry, College of Medicine, Seoul National University) ;
  • Park, Suzanne (Division of Child-Adolescent Psychiatry, Seoul National University Children's Hospital)
  • 신민섭 (서울대학교 의과대학 정신과학교실(소아 청소년 정신분과)) ;
  • 박수현 (서울대학병원 소아정신과)
  • Published : 1997.12.31

Abstract

This paper first reviewed the current neurological theories concerning the etiology of ADHD and secondly, examined results of studies that applied neuropsychological assessment methods in the examination of ADHD children both here in Korea and abroad. ADHD children were found to exhibit characteristic responses indicating deficits in vigilance, sustained attention, distractibility, allocation and regulation of attention in many assessments of attention, in addition to deficits in executive functioning, working and associative memory. Such neuropsychological assessment results suggest that in addition to dysfunction in the frontal lobe and the reticular activation system, dysfunction may exist in other neural pathways involving many areas of the brain. However, because a substantial number of neuropsychological assessment tools being employed in Korea for ADHD children had been developed abroad, a Korean standardization project involving ADHD and normal control children, in addition to other child psychiatric population pools must be conducted in order to obtain appropriate age norms and test validity, and in order to make possible a more accurate and precise comparison and interpretation in the assessment of ADHD children.

본 연구에서는 ADHD의 원인론에 대한 다양한 신경학적 이론들을 살펴본 후, ADHD 진단에 널리 사용되는 신경심리학적 평가방법들에 대한 국내, 외 연구결과들을 고찰하였다. ADHD 아동들이 여러 주의력 검사상에서 일관성있게 경계력, 지속적 주의력, 주의산만성, 주의력의 분할과 조절에 문제를 보이고 있고, 실행 능력과 작동기억외에 연합기억에서도 어려움을 보이는 것으로 나타났다. 이러한 신경심리학적 검사결과는 ADHD 아동이 전두엽외에 망상활성체계 등 두뇌의 여러 부위를 포함하는 신경망에 장애가 있을 가능성을 시사해주는 것으로 생각된다. 그러나 국내에서 ADHD 아동들에게 널리 사용되고 있는 신경심리검사들은 대부분 외국에서 제작된 것이므로, ADHD 아동들의 수행결과를 보다 정확하게 비교하고 해석하기 위해서는 ADHD와 정상 아동, 그리고 기타 소아정신과장애 아동들을 대상으로 그러한 신경심리검사들에 대한 연령별 규준 확립과 타당도 검증을 위한 한국 표준화연구가 조만간 이루어져야 하겠다.

Keywords