A Database Construction and Utilization Scheme of Elementary Education Data

초등교육자료 데이타베이스 구축 및 활용방안

  • 김정랑 (광주교육대학교 전산교육과) ;
  • 김철 (광주교육대학교 전산교육과) ;
  • 박선주 (광주교육대학교 전산교육과)
  • Published : 1997.06.30

Abstract

Teacher, the guide of classwork, should acquire various an new knowledge and provide them for students timely. Owing to various reasons, however, they have some difficulties in research and in prior knowledge acquisition. This study is focused on the database construction scheme of elementary education data for everyone in any school and in any place to share those data. This can be accomplished by constructing a database system of elementary education data that are scattered nationwide and by providing them through present educational network.

수업의 안내자인 교사는 다양하고 새로운 지식을 습득하여 학생들에게 필요적절 할 때 제공해야 한다. 그러나 여러 가지 원인들로 인하여 교사들의 자기 연구와 사전 지식습득이 원활히 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 이에 본 연구에서는 전국에 흩어져 있는 초등교육자료를 데이타베이스화하여 기존에 구축되어 있는 교육전산망에 연결시켜 서비스를 제공함으로써 일선학교 및 전국 어디에서나 초등교육에 관한 자료를 공유할 수 있는 초등교육자료 데이타베이스시스템을 구축하기 위한 방안을 제시하였다.

Keywords