The Addition of Carbon Black to Raney Nickel Hydrogen Electrodes for Alkaline Fuel Cells

알칼리 연료전지용 라니니켈 수소극에서 카본블랙의 첨가

  • 조장호 (한양대학교 화학공학과) ;
  • 이상곤 (한양대학교 화학공학과) ;
  • 조원일 (한국가스공사 연구개발원) ;
  • 김영채 (한양대학교 화학공학과) ;
  • 이성철 (CPRC, 한양대학교 화학공학과) ;
  • 이주성 (한양대학교 공업화학과) ;
  • 문세기 (한양대학교 화학공학과)
  • Received : 1997.07.07
  • Accepted : 1997.10.10
  • Published : 1997.12.10

Abstract

The effects of carbon black on the electrodes performance and on the structure of the catalyst layer in Raney nickel hydrogen electrodes for alkaline fuel cells were investigated by using electrochemical and nitrogen adsorption methods. The optimum content of carbon black in the catalyst layer of Raney nickel hydrogen electrode was 2wt%. The limiting current density was increased by the addition of carbon black due to the enlargement of gas-liquid interface area. The rate determining step at the limiting current density was supposed to be a step where hydrogen dissolves at gas-liquid interfaces.

알칼리형 연료전지용 라니니켈 수소극에서 카본블랙이 전극 성능 및 촉매층 구조에 미치는 영향을 전기화학적 방법과 질소 흡착법등을 이용하여 조사되었다. 본 연구에서 라니니켈 수소극 촉매층의 최적 카본블랙 함량은 2wt% 였다. 카본블랙의 첨가는 한계전류밀도를 증가시켰으며, 이는 기액접촉면적의 증가에 기인한 것으로 사료된다. 또한 한계전류밀도에서의 속도결정단계는 수소가 기액접촉면에서녹는 단계일 가능성이 높은 것으로 조사되었다.

Keywords

References

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