한국 학교도서관 기준설정을 위한 연구

A Study on Establising Standards for School Libraries in Korea

  • 김효정 (중앙대학교 문헌정보학과)
  • 발행 : 1997.03.01

초록

본 연구는 영국 미국 일본 및 한국의 학교도서관 발전과정에서 학교도서관이 교수와 학습의 자료를 확보하여 정보화 사회에서 인간성과 창조적 정보활용력을 배양하는 학교교육과정의 핵심임을 규명하고 각 국의 최신 기준에서 "직원, 자료, 공간과 시설, 관리 및 협력체제, 학습기법"을 공통요소로 비교 분석하고, 이를 기초로 한국학교도서관 현황을 규명하여 한국 학교도서관 활성화를 위한 기준설정의 모형을 제시하였다.

This study examines the changing process of standard and development of school library in advanced countries including Britain, United States, Japan and Korea. Also, this study compares and analyzes recent school library standards in the each countries. The examination is based on the common elements including staff, material, environments, management, cooperation system, and learning skill showed in the each of advanced countries. Finally, the study suggests the model of reasonable standard for the activation of school library in Korea.

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