대학도서관 정보조사제공에서의 응답 실패 요인에 관한 연구

A Study on the Factors Affecting Unanswered Reference/Information Service in University Libraries

  • 발행 : 1997.06.01

초록

본 연구의 목적은 정보조사제공의 효율성을 저해하는 응답 실패 요인들간의 영향관계를 파악하여 각 요인의 상대적 영향력을 규명하고 시스템 정책 차원에서 그 해소 방안을 제시하는데 있다. 정보조사제공의 질적수준을 평가할 수 있는 설문지를 개발하여 국내 10개 국, 사립대학도서관의 이용자와 사서를 대상으로 설문조사를 수행하였다. 이용자의 정보요구를 만족스럽게 해결해 주지 못한 응답 실패율은 약 $50\%$이었으며 정보조사제공의 효율성에 가장 큰 영향을 미치는 응답 실패 요인은 자료의 양적 수준인 것으로 나타났다. 그러나 응답 실패 요인들간의 영향관계를 바탕으로 이용자 만족도에 미치는 각 요인의 직접적, 간접적 영향력을 분석한 결과 사서 요인(사서의 자료 및 시스템에 관한 지식)과 환경 요인(자료 및 시설 이용안내)의 영향력이 가장 큰 것으로 나타났다. 사서와 학생보조원에 의해 수행되는 수준별 정보조사제공 정책은 주요 응답 실패 요인 중 자료 및 시스템 요인(자료의 최신성, 자료의 입수 및 확인의 편이성) 그리고 환경 요인(자료 및 시설 이용안내)의 영향력을 최소화하는데 유의한 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다.

The purpose of this study is to examine the relationships among the factors affecting unanswered reference/information service and to suggest alternative steps which would overcome the unsatisfactory outcome in reference/information service policy. A questionnaire on the quality of reference/information service was developed to survey librarians and users in 10 different private and national university libraries. About half of 500 responses indicated dissatisfaction with the reference/information service and 10 variables were eventually identified as the primary factors which have significant relationships with users's satisfaction. Collection variables were identified as major factors associated with the unanswered service but the analysis of each factor's influence on a reference/information transaction has shown that there exist significant relationships among variables of librarian and environmental variables and the users' satisfaction. Tiered or non-tiered reference/information service showed positive relationships with collection and environmental factors.

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