Traffic Scheduling using Multi - Thresholds in ATM Networks

ATM망에서 다중 임계를 이용한 트래픽 스케줄링 연구

  • 김종은 (단국대학교 전산통계학과) ;
  • 안효범 (단국대학교 전산통계학과) ;
  • 조경산 (단국대학교 전산통계학과)
  • Published : 1997.07.01

Abstract

Future high speed networks are expected to use the Asynchronous Transfer Mode(ATM), which provides desired quality of service for the various traffic types(e.g., voice, video and data). Proper traffic control scheme helps ensure efficient and fair operation of networks. In this paper, we analyze various related traffic-control strategies and propose a new traffic control scheme and ATM control architecture with an integrated buffer management method and multi-thresholds in order to solve the problem of each class's cell loss ratio and cell delay in ATM networks. In addition, we evaluate the performance improvement of the proposed traffic control scheme through simulation. As shown in the result, the proposed traffic control scheme improves cell loss ratio in proportion to the buffer size.

최근에 네트워크의 사용량이 증가하고, 다양한 대역폭을 요구하는 응용이 증가함에 따라 이를 지원하기 위하여 유연성이 뛰어난 통신 프로토콜로서 ATM을 사용하게 되었다. ATM은 다양한 대역폭을 요구하는 응용 서비스를 제공하나, 셀의 손실과 지연이라는 문제점을 가지고 있다. 본 논문에서는 ATM망에서의 셀 손실과 셀 지연의 문제점을 해결하기 위해 기존의 트래픽 제어기법을 분석하고, 클래스별로 버퍼의 크기를 할당하는 통합 버퍼 관리기법과 트래픽 특성에 따른 다중 임계를 이용한 ATM 스위치 모델과 트래픽 제어기법을 제시한다. 또한, 시뮬레이션을 통하여 기존의 연구와 본 논문에서 제안된 기법을 비교하여 성능향상을 분석하고 검증한다. 분석 결과, 제안된 기법은 평균 셀 손실율의 측면에서 버퍼 크기에 비례하여 성능이 향상됨을 알 수 있다.

Keywords