재활용 포장디자인의 연구 - 마케팅을 중심으로 -

A Study on the Recycling Package Design

  • 발행 : 1997.08.01

초록

본 연구는 우리의 일상 생활에서 물건을 보호하며 이를 용기에 담아 운반하는 것과 넓은 의미의 포장은 인류의 역사와 더불어 시작된 지혜이며 인간의 삶의 질을 향상시킨다는 하나의 행위이다. 산업발달과 국민경제의 고도성장과 수출증대에 따라 포장산업은 국내외적으로 대량유통체제가 요청되고 있으며 이러한 유통체제에 적응키 위해 제품의 생산에서 소비에 이르는 유통과정을 일관하는 매체로서 중요한 산업이 되어가고 있다. 그러나 산업발달에 따른 다양해지는 제품과 포장의 급증으로 배출되는 포장 폐기물은 심각한 사회문제가 되고 있다. 그러므로 제품의 보호, 운송, 보관에 적합하게 하면서도 기능적으로 편리하게 하고 내용물을 소모한 뒤의 포장 폐기물 처리 문제에까지 고려하는 것이 오늘날의 문제이다. 따라서 일반소비자들은 환경 적으로 건전하다고 판단되는 제품을 구매하거나 재활용함으로써 일차적인 환경보존에 기여할 수 있어야 한다. 그러므로 본 논문은 포장의 1차용도의 개념에서 벗어나 2차용도인 재활용을 위한 새로운 포장기능을 널리 인식시키고 앞으로 디자인방향의 개선점을 고려해 봄에 있다.

The concept of package in these day is getting changing with fluctuation of living and management circumstance. The is due to society trancefiguration and change of economic structure and induced to appear small paxkage. These package trend to covert from the class management to total management system and these system made a promotion to development current industry. In these day, with the development of industry and the progress of the life , the package is performing the first faculty such as perservation of manufacture, convenience of keeping and loading in , expedition of sale and additionally the role of package in modern economy is significant for the essen tial element of enterprise prosperity by improving its shape color and materials. It is readilly appearent to anyone in the recycling field that stable markets for collected materials are vitals to any successful program. The recycling movement has increased in popularity throughout the any country: however, it has brought with it a market for them. This attitute also prevails in the political arena where atates or municipalities who are committed to recycling major portion of the solid waste stream are asking these same question regarding the disposition of thte recycled material.

키워드