A Study on the Analysis of the Textile Designs of the Wiener Werkstatte

비엔나 공방의 텍 스타일 디자인 특성 분석

  • 차임선 (이화여자대학교 섬유예술과)
  • Published : 1997.05.01

Abstract

The Wiener Werkstatte created the most avangarde textile designs in Europe at the end of the 19th and the beginning of the 20th century. This study is to examine the distinctive characteristics of the textile design of the Wiener Werkstatte. The purpose of this study is to analyze the textile designs of the various designers who had contributed to shape the characteristics of the Wiener Werkstatte at various stages, and to catagorize the designs according to the subject matter, the design sources, the layout, the design principles, and the usages. The textiles of the first half of the Wiener Werkstatte are wovens for the homefurnishings. They were used as upolsteries. Wall coverings, and curtains in the commissioned buildings and houses which Hoffman designed and built in conjunction with the Wiener Werkstatte. The designs of this period have the simple and bold characteristics using less then three colors in a design. The subject matters used in the designs are firstly, stylized animals and plant forms; secondly, the purely geometric forms derived from the architural buildings. The textiles of the latter half of the Wiener Werkstatte put more emphasis on the printed textiles for the women's apparels. The textile designs of this period are categorized into four groups : firstly, the designs that stylized plant forms ; secondly, reinterpretational designs; thirdly, ethnic designs : and fourthly, the geometric art deco designs. The number of colors used in a design range up to 7 colors and all over, stripe, and ogee layouts are used.

본 연구의 목적은 19 세기말에서 20세기초로 접어드는 시대에 유럽의 전위적인 텍 스타일 디자인을 창조하였던 비엔나 공방의 형성과 쇠퇴 동기를 규명하고 텍 스타일 디자인의 특성을 분석하여 이 시대의 시대적 경향을 파악하는 데 있다. 연구내용은 첫째, 비엔나 공방의 형성과정과 비엔나 세세션(Secession)과의 관계를 밝히고, 둘째로, 비엔나 공방의 전반기와 후반기의 텍 스타일 디자인의 변천과정을 고찰하며, 이의 텍 스타일 디자인 특성을 디자이너별로 분류하여 분석하였다. 결론으로, 비엔나 공방의 텍 스타일 디자인 특성의 변화 분석을 소재, 레이아웃, 색상, 용도, 디자인 특성적인 면에서 요약하고 공방의 텍 스타일 디자인 성격의 변천요인에 대해 결론을 내렸다. 비엔나 공방의 전반기의 텍 스타일은 홈 퍼니싱 용도로 직조직물로 제작되었고, 호프 만과 비엔나 공방이 건축한 빌딩들이나 저택들에 사용되었다. 전반기의 디자인 특징은 올 오우버 레이아웃을 지니며, 삼색 상 미만의 단순하며 그래픽 적이며 대담한 디자인이다. 소재로는 동물이나 식물의 양식화와 건축 적 요소에서 유래된 기하학 모티브가 사용되었다. 후반기의 텍 스타일은 직조보다는 프린트에 중점을 두었고, 이들은 여성용 어패 럴에 사용되었다. 후반기에 디자인 특징은 올 오우버(All Over) 레이아웃, 줄무늬(Stripe) 레이아웃, 오지(Ogee) 레이아웃을 지니며, 자연을 양식화한 디자인, 전통적인 디자인을 해석한 디자인, 에스닉 디자인, 아프리카와 아즈텍 문명의 영향을 받은 기하학적 아르데코 디자인의 네 분류되며, 색상은 6,7도까지 사용되었다.

Keywords