Abstract
The endpoints and exchanges involved in a call can establish heterogeneous connection each other according to required bandwidth and bearer availability in multimedia communication. and as participating users are increased, call setup delay must not be exceedingly increased. In this paepr, we propose DMMSP(distributed multiparty multiconnection signaling protocol) which can support heterogeneous connections and multimedia communications. DMMSP gets over a limitation of existing B-ISDN protocol and provides signaling capabilities to support various kinds of conncetions, and each endpint can setup individual connection with bearer availability. Moreover since DMMSP separatively performs call processing in distributed scheme, call setup delay can be minimized. We present call control procedures which can be applied to existing B-ISDN protocol and DMMSP respectively. We take multiparty multimedia conference call as an example thta is applied to the existing B-ISDN protocol and DMMSP, and compare and quantitatively analyze each procedures.
멀티미디어 통신에서 호에 참여하는 단말(endpoint)과 교환기는 설정되는 대역폭과 베어러 수용 능력에 따라 동일 호에 다양한 특성의 연결을 설정할 수 있어야 한다. 또한 다자간 통신에서 호 참여자가 증가하는 경우, 호 설정에 소요되는 셀정지연이 크게 증대되어서는 안된다. 본 논문에서는 다양한 연결 형태의 다자간 멀티미디어 통신을 지원하기 위한 신호 프로토콜로서 DMMSP(distributed multiparty multiconnection signaling protocol)를 제안한다. DMMSP에서는 기존 프로토콜의 신호능력의 한계를 극복하고 다양한 연결 형태를 지원하기 위한 신호 능력을 제공하여 각 단말과 교환기는 베어러 수용 능력에 따라 독립된 연결을 설정한다. 또한 호 처리 (call processing)절차를 분리하여 분산 수행함으로써 설정지연을 줄이고 설정 절차를 최소화한다. 기존의 신호 프로토콜과 DMMSP의 호 제어 절차를 비교 정리하고 각 제어 방법에 따른 신호 절차를 제시하였다. 선호 절차는 다자간 멀티미디어 회의 호를 예로 들어 기존 프로토콜과 DMMSP를 이용한 절차로 구분하였고, 각각의 절차에 대해 정량적으로 비교 분석하였다.