연안항로용 중소형 섭박의 선형 개발

Development of hull form of small and medium size coastal ships

  • 조용진 (한국기계연구원 선박해양공학연구센터) ;
  • 고창두 (한국기계연구원 선박해양공학연구센터) ;
  • 김성환 (한국기계연구원 선박해양공학연구센터)
  • 발행 : 1997.05.01

초록

The technology of small and medium sized shipbuilding companies is lower relatively to major shipbuilding companies, and should be up-graded from the viewpoint of national economic development. In spite that hul form design is one of the most important elements with respect to shipbuilding technology, small and medium sized shipbuilding companies are incapable of developing hull form. Inorder to support technically such companies hull form development was carried out for G/T 999ton class tanker and D/W 4990ton class tanker which are the typical vessels operating in coastal area. The operating efficiency for the developed hull forms are impeoved by 30% for G/T 999ton class tanker and 24% for D/W 4990 tonclass tanker respectively. The results of hull form development including ship model test and performance analysis are presented in this paper.

키워드

참고문헌

  1. 교통부령 제758호 선박톤수의 측정에 관한 규칙
  2. 법률 제3641호 선박법
  3. 법률 제4541호 선박안전법
  4. 고 경제성 내항선에 관한 조사연구(999 G/T형 성에너지 유조선의 시설계) 선박정비공단
  5. 내항선의 선수미 형상의 개선 및 프로펠러의 고효율화에 관한 조사연구(999 G/T형 유조선 및 4990 DWT형 화물선의 시설계) 선박정비공단
  6. 한국기계연구원 보고서 BSN319-1821·D 고부가치 중소형 선박 및 오염방지기 개발 이생오(외)
  7. 한국기계연구원 보고서 BSN352-1904·D 중소형 선박의 운항효율 향상을 위한 설계기술 개발(II) 고창두(외)
  8. 공단 고유선 기본설계 요령(화물선,유조선) 선박정비공단
  9. 선박설계 이창억(편)
  10. Ship design for efficiency and economy H. Schneekluth
  11. Report of the Performance Committee,Proceedings of 15th ITTC 1978 ITTC Performance Prediction Method for Single Screw Ships The Hague