선체주위의 해양파 해석 및 수치적 고찰

Ocean Wave Analysis around Ship and Numerical Review

  • 발행 : 1997.06.01

초록

항만공학 분야의 해양파 문제에서 자유수면파를 수치 및 실험에 의한 방법으로 해석하였다. 수치적인 방법은 자유수면 격자를 유한차분법의 이산화과정을 통해 정도(精度)를 향상시키기 위하여 나비에 스토크스 방정식의 각항에 서로 다른 형태의 격자를 적용하여 컴퓨터의 용량을 최소화하고 수렴속도를 극대화하는 것이다. 난류흐름을 재연하기 위해 Baldwin Lomax 모형을 도입하였고 대상모형은 S103 선박으로 하였다. 실험은 프루드수 0.26부터 0.30까지 수행하였고 각 속도마다 조파현상을 해석해서 수치결과와 비교하였다. 본연구는 해양파의 점성유동장 해석에서 복합격자를 사용했을때의 수치계산 결과가 실험값에 접근하고 있음을 보여주고 있다.

To analyze the ocean wave more efficiently, more fine grids are used with relatively less computer memory. Each element of free surface is discretized into more fine grids because the ocean waves are much influenced by the mesh used in the finite difference scheme. According to the flow analysis, remarkable improvements could be seen in the free surface generation. The multi grid is applied to confirm the validity of scheme. The Baldwin Lomax turbulence model is used for the analysis of S103 Inuid ship. Finally some discussion on experiments was made for the physical phenomena of the viscous

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