Specification and Simulation Environment for Prototying the Object Model

객체 모델의 프로토파이핑을 위한 명세 및 시물레이션 환경

  • 정란 (삼척산업대학교 전자계산학과) ;
  • 김정아 (관동대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 문충렬 (현대전자소프트웨어 연구소) ;
  • 김정두 (대구효성카톨릭대학교 전자계산학과)
  • Published : 1997.05.01

Abstract

Object modeling has been cinsidered as an efficient technique for eleciting user requirements and communicat-ing between developers and customers. But model itself is not easy to understand what recult will be after coding and whether it will be meet with the requirements of customers. In this paper, we developed the envuroment for visualization of object model for validating with rewuirnent at the early stage. Therefore, we defined correct and complete rules which can transform the object model.the delierables of Shler/Mellor's method, into a for-mal specification language of VDM(Vienna Development Methods) with a mathematical basis. This basis provides the means of proving that a specification is realizable and proving properties of a system.Therefore.the completeness, preciceness of object model can be verified by proving the transformed VDM specification and prototyping by constructing a visualization supporting enviroment.

객체 모델링을 통해 초기에 사용자의 요구를 보다 명확하게 정의할 수 있고 그 결과를 바탕으로 보다 완전한 프로그램을 얻을 수 있으나, 모델 자체만으로 사용자 요구 사항과의 부합 여부를 쉽게 판단할 수 없다. 본 연구에서는 사용자와 교류 수단으로의 객체 모델링과 검증이 가능한 형식 명세의 통합을 통해 이해하기 쉽고 구축하기도 쉬우며 검증할수 있는 모델을 얻을 수 있게 하였다. 구축한 객체 모델을 구현 이전에 시각적 실행 환경에서 미리 검증해 보므로써 개발 초기에 보다 정확한 모델을 얻을 수 있게 한다. 이를 위해 본 연구에서는 OOSA(Object-Oriented System Analysis) 방법론 으로 구축한 실행 지원 환경을 통해 객체 모델의 프로토파이핑 과정을 수행할 수 있게 지원한다.

Keywords