A Decision Method of Error Positions Compounding Prigram Slicing Method and Bacdtracking Method

프로그램 슬라이스 기법과 백트랙 기법을 조합한 오류 위치의 결정 방법

  • 양해술 (한국소프트웨어품질연구소(INSQ)) ;
  • 이하용 (한국소프트웨어 품질연구소)
  • Published : 1997.04.01

Abstract

Almost all the software develpoment cost is especially spwnede in the test phase of kifecycle.Backtracking method and program slicing methed are often used for debugging.But these have need of abundant experience on debuggers or can't apply for large scale programs.In this paper, I used informations of design documents which is generally used, and proposed a new determination method of error positions combining backtracking method and program slcing method.I described several fundamental concepts, error classes, standard design documents and determination method of error positions to porpose a debugging method, and I explained the process of proposed method using an example program with errors.Finally, I compared and analysed the proposed method with usual slicing methods.

소프트웨어 개발비용의 대부분이 생명주기 중에서도 특히 테스트 공정에 소비된다. 일반적으로 디버깅을 위해 자주 사용되는 기법으로서 백트랙(backtrack) 기법과 프로 그램 슬라이스 기법이 있으나 디버거에 대한 풍부한 경험이 요구되거나 대규모 프로그램 에 대해서는 적용하기 곤란하다. 본 논문에서는 표준적으로 사용되고 있는 설계문서의 정보를 이용하고 벡트랙기법과 프로그램 슬라이스 기법을 조합시킨 새로운 오류 위치의 결정 방법을 제안하였다. 디버깅 기법을 제안하기 위해 몇 가지 기본개념과 대상으로 하는 오류, 표준적인 설계문서 및 제안하는 오류 위치의 결정방법에 대해서 기술하였다. 그리고 오류가 포함한 프로그램의 예를 이용하여 제안한 방법의 절차를 설명하였으며 끝으로 제안방법과 일반 슬라이스 기법을 비교.분석하였다.

Keywords