한국 다랭이 선망어선의 유목조업에 관하여

On the Log-Associated School Fishery of Korean Tuna Purge Seiners

  • Moon Dae Yeon (National Fisheries Research and Development Agency) ;
  • LEE Jang Uk (National Fisheries Research and Development Agency) ;
  • KIM Jong Bin (National Fisheries Research and Development Agency)
  • 발행 : 1996.03.01

초록

한국 다랭이 선망어선의 유목군 조업 비율은 최근 까지 점차 감소 추세에 있으며 $1990\~1995$년간의 유목군 어획 비율은 전체 어획량의 $34.6\%$로 선망어업 초기와 비교해 볼 때 상당히 낮았다. 어획 어종의 조성에서는 유목군 및 부상군 조업에서 다같이 가다랭이가 가장 많이 어획되었고 그 다음 황다랭이 그리고 소량의 눈다랭이가 어획되었다. 황다랭이의 어획 비율은 부상군 조업이 유목군 조업보다 높았다. 승선 조사 시의 유목군 조업의 어획 어종의 조성은 가다랭이 $60\%$, 황다랭이 $38\%$, 눈다랭이 $2\%$로 조업 실적 자료보다 가다랭이는 낮았고 황다랭이는 높았다. 유목군 조업에서 혼획된 종은 모두 11종이었으며 그중 상어류가 전 투망 시에 어획되었고 yellowtail kingfish가 마리수로는 가장 많이 어획되었다. 황다랭이의 체장 조성을 비교하였을 때 소형 황다랭이는 주로 유목 주변에 분포하는 것으로 나타났다.

The proportion of log-associated school catches by Korean tuna purse seiners in the western Pacific has shown a declining trend until recent years. During the period $1990\~1995$, log-associated school catches contributed $34.6\%$ to the total Korean tuna purse seine catch, representing quite a low level compared to the early phase of the purse seine fishery. Species compositions of both log-associated and free-school catches showed that skipjack, Katswonus pelamis, was dominant species and yellowfin, Thunnus albacares, followed, with the small amount of bigeye tunas, T. obesus, Yellowfin proportion was higher in free-school catches than in log-associated school catches. Log-associated school catches monitored during the scientific observation period were made of $60\%$ skipjack, $38\%$ yellowfin, and $2\%$ bigeye tunas, indicating the low skipjack and high yellowfin proportion compared with historical fisheries data based on logbooks. A total of 11 by-catch species were identified, of which sharks occurred together with tunas in all sets and yellowtail kingfish was the most abundant by-catch species. From the length distribution it was found that small yellowfin less than 70 cm mainly distributed around floating objects.

키워드