The Rule of Korean Pitch Variation for a Natural Synthetic Female Voice

자연스러운 여성 합성음을 위한 한국어의 피치 변화 법칙

  • 김중원 (디지콤 정보통신연구소) ;
  • 박대덕 (디지콤 정보통신연구소) ;
  • 김보현 (디지콤 정보통신연구소) ;
  • 권철홍 (디지콤 정보통신연구소)
  • Published : 1996.12.01

Abstract

In this paper we make a rule of pitch variation for a natural synthetic female voice. Intonation phrase, which is the basic unit the rule is applied to, mostly consists of a syllable or syllables. The pitch values of the first, second, and final syllables make up the pitch contour of the intonation phrase. Those of the first and second syllable are determined by the initial consonants of the respective syllables, and that of the final syllable by the type of the function word. There are two kinds of boundaries between intonation phrases. One is a boundary with pause, and the other is a boundary without pause. The pitch contour of the intonation phrase with the boundary phenomena determines the pitch pattern of a sentence.

본 논문은 자연스러운 여성 합성음을 위한 피치 변화 법칙을 세웠다. 피치 변화 법칙이 적용되는 기본 단위, 즉 억양구는 주로 어절(들)로 이것의 첫번째, 두번째, 마지막 음절의 피치값을 연결해 피치 변화 곡선을 형성하였는데, 첫번째, 두번째 음절의 피치값은 각 음절의 초성에 따라, 마지막 음절의 피치값은 기능어의 종류에 따라 결정되었다. 억양구 사이에는 '쉼(pause)이 있는 경계' 또는 '쉼이 없는 경계'가 오며, 쉼이 있는 경계에는 relaxation이 있다. 이러한 억양구의 피치 변화 곡선, 경계 현상들이 모여 한 문장의 피치 턴을 만들었다.

Keywords