제 7차 교육과정 개정을 위한 가정계 고등학교 교육과정 체제 및 구조 개선 연구

  • 김경애 (전남대학교 가정교육과) ;
  • 윤인경 (한국교원대학교 가정교육과) ;
  • 장명희 (한국교원대학교 대학원)
  • Published : 1996.12.01

Abstract

This study proposes a model curriculum for Vocational Home Economics High School in the 7th Curriculum Revision. The model in the study is first drawn from the assumptions that reflect ever changing demands of industrial society for Home Economics education. Another perspective employed in the study is historical analysis that focuses on the evolution of the Vocational Home Economics Curricula from the 1st through the 6th revision. This study also employes comparative research tools for the national level comparison such as USA, Japan, Taiwan, and Korea. The proposed model curriculum in this study is concluded from those step-by-step studies as follows:1) Problem definition and design in current curriculum for Vocational Home Economics high school; 2) Needs and roles analysis of Vocational Home Economics high school for the future; and 3)Historical analysis of our curriculum revisions in the past and coparative analysis with other countries. Authors conducted this research project for 3 month period from June 15, 1996 to September 15, 1996. During this period, authors collected the data and information through those method as an extensive literature review, survey and interview, and curriculum specialist conference. The key and critical features of the proposed curriculum in the study are as follows:1) In the numbers of department, a proposed model curriculum offers 8 as opposed to 6 in the 6th revision, reflecting two additional departments of “Elderly Welfare”and “Cosmotology”. 2) In the statement of educational objectives, a model curriculum emphasizes a more concrete statement to each specific skills according to the changing societal needs. 3) In the numbers of total subject matters, there would be 40 in the new as opposed to 23 in the current curriculum. Among these changes, 17 would occurr in the newly introduced subject matters, while 11 would simply change the subject matter name. Among 40 subject matter, “Introduction to Computer” and “Home Economics in Vocational Education”would be required subject matter. 4) In the total numbers of required unit for graduation in three years, a model offers 86∼132 unit. A maximum unit for each subject matter would be 12.

Keywords

References

  1. 신 교육과정 총론(안) 공청회 자료 초·중등학교 교육과정 2000의 체제·구조 기본안 곽병선
  2. 고등학교 실업계 교육과정 해설 교육부
  3. 직업교육관련학회 및 교장회 공동 세미나 자료 교육개혁 실천과 실업교육의 진로 김성수
  4. 한국가정과교육학회 학술대회 자료 가정과와 직업교육 윤인경
  5. 한국가장과교육학회지 v.6 no.1 미국의 가정과 교육 윤인경
  6. 한국가정과교육학회 학술대회 자료 21세기를 위한 가정계 직업교육의 발전 방향 윤인경
  7. 한국가정과교육학회 학술대회 자료 미래사회의 변화와 가정계 직업교육의 방향 이무근;이종이
  8. 한국교육개발원 연구보고 RR 92-38 고등학교 직업·기술교육 효율화 방안 연구 임천순;정태화;이광호
  9. 고급 가사 직업학교 과정 표준화 설비 표준 자유중국 교육부
  10. 한국가정과교육학회지 v.7 no.1 고등학교 가정계 직업교육 프로그램 운영에 관한 연구 장명희;윤인경
  11. 신 교육과정 총론(안) 공청회 자료 실업계 고교 교육과정 체제·구조개선안 장석민
  12. 한국의 사회지표 통계청
  13. 일본의 가정과 교육 과정 한국교원대학교 가서 실업계열 고등학교 교육과정 연구 개발 위원회
  14. 미국의 가정과 교육 과정 한국교원대학교 가서 실업계열 고등학교 교육과정 연구 개발 위원회
  15. 제 6차 가사 실업계 교육과정 개정 연구 한국교원대학교 가서 실업계열 고등학교 교육과정 연구 개발 위원회
  16. 여성통계연보 한국여성개발원
  17. 1996년 학교 교육 계획서 한독여자실업고등학교
  18. 한국가정과교육학회지 v.6 no.1 일본 가정과 교육 한옥수
  19. 1996년 학교 교육 계획서 화정실업고등학교
  20. Vocational Education Curriculum Development Louisiana Department of Education
  21. Vocational Home Economics Curriculum Oklahoma State Board of Vocational Technical Education
  22. Vocational Education Secondary Program Statistics Pennsylvania Department of Education
  23. Vocational Home Economics Educstion State of Utha
  24. Instructional Framework : Essential Elements and Basic Competency for Vocational Home Economics Education in Texas Texas Tech University