A systematic process for establishing basic system of corporate identification

CI 기본 시스템 구축을 위한 체계적 프로세스

  • 안병호 (대우자동차 디자인포럼 디자이너) ;
  • 정경원 (한국과학기술원 산업디자인 학과)
  • Published : 1996.10.01

Abstract

Recent Ci(Corporate Identification) booming in korea is representing the importance of managing corporate imge through design. This study aims to identify how corporations can establish desirable corporate image through the selection of basic elements (symbol, logotype, corporate color and others). One of the major reasons for the study is that the selecting procedure and evaluating criteria for basic elements are not well organuzed(or developed) yet. As the first step, the nature of managing corporato imnge, corporate identification and the needs of establishing process for CI basic system and field work. Then, the study suggested a systematic process for cstablishing basic systcm of corporate identity program. Finally, overall procedure and specific guidelines in each stage of the process in relation to the objectives of corporate activitice, basic corporate image strategios and the adoption patterns of CI have developed.

최근 국내에서도 유수 기업체들이 앞다투어 CI를 도입함으로써 일종의 붐을 불러일으키고 있다. 이 같은 CI 붐은 디자인을 통한 기업이미지 관리의 중요성에 대한 인식이 증대되고 있음을 반영하는 것이다. 본 연구는 CI 기본 시스템에서 가장 중요한 비중을 차지하는 기본시스템의 구축 프로세스를 체계화하는 것을 목적으로 진행되었다. 기본 시스템 구축의 기본요소인 심볼, 로고타입, 코오포레이트 칼라 등의 선정 프로세스 및 평가기준을 합리적으로 체계화하고자 하였다. 이를 위해 문헌연구와 현장조사를 토대로 CI를 통한 기업이미지 관리의 본질 및 기본시스템 구축 프로세스 정립이 필요성을 고찰하였다. 이어 기본시스템 구축 프로세스를 정립하고 각 단계별 세부 활동내용 및 관리지침을 제시하였다. 또한 기업활동의 목적이나 기본 이미지 전략, CI 도입유형에 따라 그에 부합하는 기본요소 선정절차 및 평가기준도 마련되었다.

Keywords