Archives of design research (디자인학연구)
- Volume 13
- /
- Pages.153-162
- /
- 1996
- /
- 1226-8046(pISSN)
- /
- 2288-2987(eISSN)
A Study on Developing A Design of Package Air Conitioner For Home use-With a Focus on Goldstar Co Package Air conditioner
가정용 PACKAGE AIR CONDITIONER 디자인 개발에 관한 연구-(주) 금성사 PAC를 중심으로-
Abstract
The residence space has been in the trend of being expanded with the J'l'cent economic growth Therefore PAC may be said to have [wen from business use to home US(: the progressed living standard as the goods ior Uw "ummel' S('dSOn rest'ntly though sold in Uw fast for mainly buslTw"s use. PAC has been in the demand day ;lner day and in the tn'nd on the bc,ing the necessJty of the n'sent wf',lther warming phenomenon This study is the case study nf the products development and design process of PAC which has bpcn llrivcn and developed by Gold Star Co. ,Ltd. Which .is the firm for home electric appliances representing Korea. This studies for the development and the design of the products by the firm thus emphasizing the visulizing it based on this study. For example as they being the goods for the summer season I have tried to know the physical quakity and the characters of koreans by the weather conditions and estimated the demand by setting up the target customers of the PAC as the customers' environment. And I analyzed the acts in the living room in the apartments as the living envinorment which has the direct relation with PAC and also became a help to the moulding work of PAC by analyzing the complete interior image in the living room. In the practical moulding work the Design concept was classified into the envinorment of customer, living and products to drive as the below. Firstly - New shape (Round slim) has been realized which leads the minimizing the moulding space and visul sense of opening as its being spacious. The 2nd - the high class sense of the products which are harmonious with the atmosphere of the living room by making it interiorized has been visible. The 3rd - The shape stimulating the sensitivity of the users and surface treatment are emphasized by making it be touched. The 4th - During inviting use of technology image which appears in the electronics products are attemptedby making it be high quality.king it be high quality.
최근의 경제성장과 아울러 우리의 주거 공간이 보다 더 확장되어 가는 추세에 있다. 따라서 PAC (PACKAGE AIR CONDITIONER) 가 종래에는 주로 업소 설치용으로 판매되었으나 최근에는 하절기 상품으로써 생활수준의 향상과 함께 업소용에서 가정용으로 옮겨가는 상태에 있다고 볼 수 있다. PAC는 최근의 기후 온난화 현상에도 영향을 받아 날로 그 수요가 늘어나고 있으며 필수품 화되어 가는 추세에 있다. 본 연구는 국내에 대표적인 가전 업체인 (주)금성사에서 추진 개발되었던 PAC의 제품개발과 DESIGN PROCESS에 대한 사례 연구로서 기업에서의 제품개발과 디자인이 어떠한 연구와 과정을 통해 이루어지는가에 대해 고찰에 보았으며 이러한 연구과정을 토대로 조형화(가사 화) 시키는데 역점을 두었다. 예컨대 우선 하절기 상품인 만큼 기후에 따른 한국인의 체질과 그 특수성을 알아보았으며 고객 환경으로써 PAC의 표적고객을 설정하여 그 수요를 예측해 보았다. 고객 환경으로써 PAC의 표적고객을 설정하여 그 수요를 예측해 보았다. 그리고 PAC와 직접적인 관계가 있는 주거환경으로써 APT 거주지의 거실에서의 행위를 분석하였으며 아울러 거실의 전반적인 INTERIOR IMAGE를 분석하여 PAC의 조형화 작업에 일조를 하였다. 실질적인 조형화 작업에 있어서는 DESIGN CONCEPT을 고객환경, 주거환경, 제품 환경으로 나누어 다음과 같이 추진하였다. 첫째. 성 SPACE화로써 설치공간의 극소화 및 시각적 개방 감을 유도하는 NEW SHAPE(ROUND SLIM)을 구현하였고 둘째. INTERIOR화로써 거실의 분위기와 조화되는 제품의 고급 감을 표출하였다. 셋째. HIGH-TOUCH화로 사용자의 감성을 자극하는 SHAPE 및 표면 처리에 역점을 두었고 넷째로, HI-QUALITY화로써 전자제품에서 보여지는 TECHNOLOGY IMAGE의 과감한 도입적용을 시도하였다.
Keywords