A Study on Product Attributes Information Search Patterns and Search Outcomes

제품속성별 정보탐색유형과 탐색성과에 관한연구

  • 채정숙 (대구대학교 생활과학대학 가정관리학과)
  • Published : 1996.09.01

Abstract

The major purpose of this study was to find the influencing factors in explaining search patterns of product attributes in formation and to find if significant differences exist in search outcomes by search patterns. The data for this study were collected in a survey and the final sample consisted of 327 respondents purchased refrigerator 340 purchased bed. The important findings of this study are as follows: First the variables related to search cost-benefit play an important role in identifying search patterns for each of product attributers. The findings of this study provide some implications regarding consumer education programs and consumer information providing policies.

Keywords

References

  1. 대한가정학회지 v.30 no.1 소비자의 정보탐색 행동에 관한 연구 강미옥;이승신
  2. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문 도시주부의 상품 구매시 정보탐색 활동에 관한 연구 강혜경
  3. 한국가정관리학회지 v.11 no.1 상품특성별 소비자 정보탐색 정도와 소비자 만족도에 관한 연구 김연정
  4. 소비생활연구 no.7 소비자 정보탐색 활동에 관한 연구 김용자
  5. 고려대학교 대학원 박사학위논문 소비자 제품 불만족과 관련 변수에 관한 연구 박명희
  6. 고려대학교 대학원 석사학위논문 한국 소비자의 구매행동전 정보탐색에 관안 실증적 연구 배수현
  7. 중앙대학교 대학원 석사학위 논문 가구제품 구매후 행동에 관한 연구 송영식
  8. 서울대학교 대학원 석사학위논문 소비자 정보가 소비자의 구매의사 결정 합리성과 만족도에 미치는 영향 이은희
  9. 대한가정학회지 v.29 no.1 소비자 정보요구와 관련요인 연구 이은희;이기춘
  10. 한국가정관리학회지 v.10 no.2 소비자 정보에 관한 일 연구 윤숙현
  11. SPSS/PC를 이용한 통계분석 채서일;김범종;이성근
  12. 소비생활연구 no.10 소비자 정보탐색유형에 관한 연구 채정숙
  13. 동국대학교 대학원 박사학위논문 소비자 정보탐색유형과 탐색성과에 관한 연구 채정숙
  14. 소비자학연구 v.4 no.1 정보탐색노력과 관련변수와의 관계에 관한 연구 채정숙;박명희
  15. 대한가정학회지 v.32 no.5 소비자 정보탐색유형과 탐색성과에 관한 연구(1)-정보 원천별 탐색노력과 정보의존도를 중심으로 채정숙;박명희
  16. 소비자학연구 v.3 no.1 소비자의 정보추구와 대안의 평가속성 및 구매평가 허은정;이기춘
  17. Consumerism: Search for the consumer interest(2nd ed.) Aaker, D.A.(ed.);Day, G.S.(ed.)
  18. Journal of Consumer Research v.14 External search effort : An investigation across several product categories Beatty, S.E.;Smith, S.M.
  19. Journal of Consumer Research v.13 Consumer search : An extended frame-work Bloch, P.H.;Sherrell, D.L.;Ridgway, N. M.
  20. Advances in Consumer Research v.18 An exploratary study comparing amount-of-search measures to consumers' reliance on each source of information Blodgett, J.;Hill, D.
  21. Journal of Consumer Research v.12 The effects of product class konwledge on information search behavior Brucks, M.
  22. Journal of consumer Reseach v.1 A Taxonomy of pre-purchase information gathering patterns Claxton, J.D.;Fry, J.N.;Portis, B.
  23. Consumer Behavior Engel, J. F.;Blackwel, R. D.
  24. Journal of Consumer Research v.10 A typology of individual search strategies among purchasers of new automobiles Furse, D.H.;Punj, G.N.;Stewart, D.W.
  25. The American Council on Consumer Interests Patterns in the acquisiton of food information Herrmann, R.O.;Warland, R.;Mothersbaugh, D.
  26. Journal of Consumer Research v.14 Effects of quality and quantity on decision effectiveness Keller, K.L.;Staelin, R.
  27. Journal of Consumer Research v.10 Reflections on the information overloard paradigm in consumer decision making Malhotra, N.K.
  28. Journal of Marking Research v.20 Patterns of interpersonal information seeking for the purchase of a symbolic product Midgley, K.F.
  29. Journal of Marking Research v.17 A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decision Oliver, R.L.
  30. Advances in Consumer Research v.19 Influence of problem regognition on search and other decision process variables : A framework for analysis Punj, G.N.;srinivasan, N.
  31. Journal of Consumer Research v.9 A model of consumer informaion search behavior for new automobiles Punj, G.N.;Staelin, R.
  32. Journal of Consumer Research v.1 More information is better : A re-evaluation of Jacoby, Speller, and Kohn Russo, J.E.
  33. Journal of Consumer Affairs v.12 Informational inputs as influences on efficient consumer decision-making Sproles, G.B.;Geistfeld, L.V.;Badenhop, S.B.
  34. Journal of Consumer Affairs v.14 Types and amounts of nformation used by efficient consumers Sproles, G.B.
  35. Advances in Consumer Research v.15 The relationship between prior knowledge and external search Srinivasan, N.;Agrawal, J.
  36. Journal of Consumer Research v.18 An empirical test of a model of external search for automibles Srinivasan, N.;Ratchford, B.T.
  37. Journal of Consumer Research v.11 Less information is better? Summers, J.O.
  38. Journal of Marketing Research v.16 Patterns of information sources usage among durable goods buyers Westbrook, R.A.;Fomell, C.