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소 도로포장 재료로서 재생콘크리트의 역학적 특성

Mechanical Characteristics of Recycled Concrete as a Pavement Material for Low-Volume Road

  • 김광우 (강원대학교 농공학과) ;
  • 류능환 (강원대학교 농공학과) ;
  • 박용철 (한국건설기술연구원 도로연구실 연구원)
  • 발행 : 1996.10.01

초록

본 연구는 소도로 포장용 재료로서 재생콘크리트의 역학적 특성과 성능을 규명하였다. 재생콘크리트는 굵은 골재의 반을 재생골재로 대치하여 제조되었고 이와 함께 천연 잔골재와 유동화제 그리고 플라이애쉬(각각 시멘트 중량의 0.8% 및 5%)가 사용되었다. 실험을 통하여 재령28일 재생콘크리트의 휨강도, 압축강도, 탄성계수 및 파괴인성은 약 $45kg/cm^2$, $250kg/cm^2$, $230,000kg/cm^2$$0.863 MPa{\cdot}m^{1/2}$으로 나타났고 또한 6개월 지난 후 이 압축강도 및 파괴인성이 크게 향상되었다. 결론적으로 재생콘크리트는 역학적으로 도시나 농촌지역 소도로의 콘크리트 포장 재료로 충분히 적용 가능한 특성을 가진 것으로 판단되었다.

This study evaluated mechanical characteristics and performance of recycled concrete as a pavement material for use in low volume road. The recycled concrete was prepared by replacing a half of coarse aggregate with recycled coarse aggregate. Natural sand from a source was used as fine aggregate together with admixtures, such as plasticizer and fly ash (0.8% and 5% by wt. of total binder, respectively). From experimental evaluation. it was found that flexural strength. compressive strength, elastic modulus and fracture toughness of recycled concrete at 28 days were approximately $45kg/cm^2$, $250kg/cm^2$, $230,000kg/cm^2$$0.863 MPa{\cdot}m^{1/2}$. respectively. Long term strength and fracture toughness were improved significantly at the age of 6 months. In conclusion. mechanical properties of the recycled concrete were acceptable for use as concrete pavement materials in low-volume roads in rural and urban areas.

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