Abstract
In spite of drastic development of underground technology too many uncertainties still exist in design and construction of underground structures. Estimation of ground parameters might be one of those uncertainties in design of underground structures. It is not an easy task to estimate the parameters reasonably well in advance in the design stage. The main purpose of this paper is the best parameter estimation in the underground structures. In order to estimate unknown model parameters from the in-eitu measurements as well as prior estimates, the Extended Bayesian Method(EBM) is utilized and implemented with Finite Element Program. The parameter estimation model utilized in this study is applied to two underground structures : the one Pusan subway tunnel: and the other Darlington intake tunnel in Canada, and the effectiveness of the proposed model is illustrated.
지하구조물에 대한 설계 및 시공기술의 많은 발전에도 불구하고 아직도 상당부분 그간의 경험에 의존하며, 또한 많은 불확정성 요소들을 내포하고 있다. 그 중 가장 대표되는 것이 지반계수로서, 이를 설계단계에서 정확히 산정하는 데는 많은 어려움이 따른다. 본 논문의 주된 목적은 지하공간의 설계와 시공을 유기적으로 연결할 수 있는 지반공학적 접근의 일환으로 최적의 지반계수를 산정하는 데 있다. 이를 위하여 초기예측치와 계측치로부터 예측된 간을 합리적으로 조합할 수 있는 Extended Bayesian Method(EBM)을 적용하였으며, 이를 유한요소해석으로부터 구할 수 있도록 하였다. 또한 부산 지하철 현장과 캐나다의 Darlington취수터널에 대한 예제해석을 수행하여 제안된 방법의 효용성을 검증하였다.