초록
상용관 마찰계수 산정을 위해 개발된 기존의 Hazen-Williams 식, Colebrook-White 식과 유동훈(1995)이 제안한야 영점높이 평균법과 마찰계수 평균법의 산정식들을 비교 검토하였다. 간단한 관망에 대하여 관종류, 관경, 유속, 관길이를 변화시켜 수리조건을 구성하였으며, 네가지 상용관 마찰계수 산정식을 적용하여 구한 압력차이를 비교하여 각각의 산정식들이 가지는 특징을 논하였고, 입력자료의 변화에 따라 마찰손실이 어떠한 거동을 하는지 알아보았다. 관경을 소형관 및대형관으로 변화시켰을 때의 분석결과와 중형관일 때의 분석결과를 세 종류의 강관에 대하여 비교하였고, 유속 변화와 압력 변화와의 비교를 통하여 기존 상용관 마찰 계수 산정식의 문제점에 대하여 논하였다.
Studied are the existing equations of Hazen-Williams and Colebrook-White, and the equations of Yoo's (1995) mean zero velocity point and mean friction factor developed for the estimation of commercial pipe friction factor. Simple arrangements of pipe network are devised by changing the diameter, flow discharge and length, and the characteristics of four equations are investigated by comparing the computed results of pressures at each node. Three groups of pipe diameter, small, medium, large, are considered in the comparison, and various problems of existing equations are discussed based on the computed results of pressures and velocities.