Effects of Sports Video using Motion Estimation and Image Characteristics

움직임추정 및 영상특성을 이용한 스포트 영상효과

  • Published : 1996.03.01

Abstract

We propose an algorithm for video effects of sports broadcasting that informs TV viewers of a sports player's sequential performing forms and locus in detail when gymnastic game such as 'vault' is broadcasted. It records the image sequences while a player is performing, extracts only the player's performing forms from background scenes by a proposed algorithm, superposes them sequentially on a background scene, and broadcasts them with slow speed. This system named as 'Multi-Motion' has ever been used in NHK live broadcasting for 1995 World Gymnastics Championships held in Japan.

체조경기를 중계방송할 때 선수의 연속적인 연기 동작의 변화와 위치를 시청자가 자세히 알 수 있도록 하기 위한 새로운 영상효과 기법을 제안하였다. 본 연구는 도마경기처럼 상당히 짧은 시간에 이루어지는 선수의 연기 동작을 카메라로 촬영하여 실시간 하드디스크에 기록하고, 이 프레임들로부터 선수의 연기동작 만을 추출하여 배경화면에 중첩시켜가면서 선수의 동작이 변화해 가는 과정을 알기 쉽게 TV 화면에 나타내는 방법이다. 이를 위해 움직임 추정과 공간적 영상특성을 이용하는 새로운 방법을 제안하고 시스템을 실현하였다. 이 시스템은 '95년 일본에서 개최된 세계 체조경기 선수권대회에서 NHK 중계방송에 이용된 바 있다.

Keywords