선박의 주요치수 선정에 있어서 다목적함수 최적화의 응용

Applications of the Multiobjective Optimization Method in Main Particular Selection

  • 이동곤 (선박해양공학연구센터 조선시스템연구부) ;
  • 김수영 (부산대학교 조선해양공학과) ;
  • 신수철 (삼성중공업 중앙연구소)
  • 발행 : 1995.05.01

초록

본 논문에서는 설계자에게 보다 많은 정보를 제공할 수 있는 다목적함수 최적화방법을 이용하여 선박의 주요치수를 최적화하였다. 최적화에서 운항비와 건조비가 경제성에 미치는 영향을 보다 상세히 분석하기 위하여, 건조비와 운항비를 각각의 목적함수로 하여 다목적함수 최적화를 수행하였고, RFR은 종속함수로 계산하여 변화경향을 분석하였다. 최적화를 위한 설계모델로는 운항거리가 비교적 긴 항로에 대하여, 선속이 빠르며 다른 선종에 비하여 건조비가 높은 액화천연가스 운반선을 대상으로 하였다.

In this paper, main particulars of a ship are optimized by the multiobjective optimization method which can offer more information to designer. To analyze the effect of a ship building cost and operating cost in the optimum design of a ship, the multiobjective optimization is performed with objective functions of building and operating costs. And Required Freight Rate(RFR) is also calculated as dependent variable. The design model was developed for the Liquefied Natural Gas(LNG) carrier with longer operating distance. The LNG carrier has some characteristics such as higher speed and building cost in comparison with other commercial ships.

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