Recognition of Contents in Home Economics Subject among Pre-middle School Students and Their Parents

중학교 가정과 학습내용에 대한 예비중학생과 학부모의 인식

  • 황선화 (충북대학교 교육대학원 가정교육전공) ;
  • 정영숙 (충북대학교 생활과학대학 아동복지학과)
  • Published : 1995.12.01

Abstract

The purpose of this study was to investigate the recognition degrees of contents in Home Economics textbook for middle school students among pre-middle school students and their parents. It is for developing better Home Economics textbook. Three objectives of this study were ; 1) To find the recognition degrees of the fact that Home Economics subject is supposed to utilize for not only girls, but boys students in middle schools in 1996 among pre-middle school students and their parents. 2) To find the degrees of necessity in each field of Home Economics subject among pre-middle school students and their parents. 3) To find the differences in recognition degrees of understandings, attitudes, and sills of Home Economics subject between pre-middle school students and their parents. Questionnaire survey method was utilized to 1,205 sixth grade students and their parents in Pusan. The results of this study as follows; 1) It was low that the recognition degrees of the fact that Home Economics subject is supposed to utilize for both girls and boys in middle school among both pre-middle school students and their parents. This result implies that it is important to important to disseminate the curriculum change in Home Economics practice to the public. 2) It was high that the recognition degree of necessity in each field of Home Economics subject among pre-middle school students and their parents. The recognition degree were different according to sociodemographic factors. That is , $\circled1$the recognition degrees of students were lower than their parents; $\circled2$ the recognition degrees of parents who have high education were higher than those who have low education ; $\circled3$ the recognition degree of an environmental field was highest. 3) There were little differences between pre-middle school students and their parents in the recognition degrees of understandings, attitudes, and skills of Home Economics subjects: The recognition degrees of girls fathers showed higher scores than boys fathers those of in understandings and skills of Home Economics subject. The recognition degrees of girls fathers showed higher scores than those of girls in attitudes of Home Economics subject.

Keywords

References

  1. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 남자고등학생의 가정관리 행동에 대한 태도와 의식 김명란
  2. 숙명여자대학교 석사학위논문 고등학교 가정과 교과내용의 필요도에 관한 조사연구 김순호
  3. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 중등학교 가정과 교육의 남녀공통이수를 위한 방향 모색 김영
  4. 직업안전 실무 편람 김태선
  5. 중학교용 2종 교과용 도서 집필 방향 및 집필상의 유의점 교육부
  6. 중학교 새교육과정 개요 문교부
  7. 중학교 교사용 지도서 가정1 문교부
  8. 중학교 가사 교사용 지도서 문교부
  9. 제6차 중학교 교육과정 문교부
  10. 대한가정학회지 v.19 no.4 가정교육 분야의 교육적 사회적 기여에 관한 고찰 성화경
  11. 한국여성 교육사 손인수
  12. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 고등학교 가정과 교육과정 내용의 요구 분석 송은경
  13. 건국대학교 교육대학원 석사학위논문 한국개화기 여성 교육에 관한 연구 심재경
  14. 한국가정과교육학회지 v.2 no.1 중학교 가정과 교육의 국제비교 연구 윤인경
  15. 한국가정과교육학회 학술대회 자료집 미국의 가정과 교육 윤인경
  16. 경상대학교 교육대학원 석사학위논문 고등학교 가정과교육에 대한 인식과 교과영역별 필요도 이금남
  17. 한국가정과교육학회지 v.3 no.1 21세기를 향한 가정과 교육의 방향 이기열
  18. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문 가정학 교육의 교과내용 및 남녀공통 이수의 인식에 관한 연구 이승희
  19. 한국가정과교육학회 학술대회 자료집 한국의 가정과 교육 이애숙
  20. 가정과 교수법 이연숙
  21. 중앙대학교 대학원 석사학위논문 중학교 가정과 교육에 대한 인식 및 교과 영역별 필요도에 관한 조사연구 이은정
  22. 가정과 교수법 이인희;이옥임
  23. 가정학원론 이인희(외)
  24. 가정학원론 이현태
  25. 가정학원론 장명욱
  26. 서울교대 논문집 v.제13집 한국의 가정과 교육 변천에 관한 연구(Ⅰ) 정덕희
  27. 서울교대 논문집 v.제14집 한국의 가정과 교육 변천에 관한 연구(Ⅱ) 정덕희
  28. 동아대학교 교육대학원 석사학위논문 가정학의 방향에 대한 고찰 정숙희
  29. 여성의 역할 변화에 관한 여성의식 v.5 정영숙
  30. 공주사대 논문집 중등학교 교육과정 운영의 현황 및 그 효율화 방안 주정숙;손원교
  31. 가정학 연구 방법론 조복희
  32. 삼육대학교 논문집 중 · 고등학교 가정과 교육과정에 대한 문제점 연구 조영일
  33. SPSS/$PC^+$를 이용한 통계분석 채서일;김범종;이성근
  34. 중학교 가사 교사용 지도서 한국교원대학교 1종 도서 연구 개발 위원회
  35. '94 임금결정지표 한국생산성 연구 센타
  36. 한국가정과교육학회 학술대회 자료집 일본의 가정과 교육 한옥수
  37. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 중학교 가정과 교육과정의 발전과정에 관한 연구 한의수
  38. 가정과 교육 현기순(외 11인)
  39. Jornal of Home Economics v.70 no.2 Curriculum Design In Secandary Home Economics Kroutz Shirley M
  40. The Free Dress World Revolution and Family Pattern Clenoce Ⅲ William J. Good
  41. A History of the Philosophy of Home Economics Vincenti Verginia B
  42. 家庭科敎育 v.49 no.7 男女必修の 家庭科敎育について 松木侃