A Searching Product Design Cognizance System on Consumers

소비자 제품디자인 인식체계의 규명

  • 신택균 (상지대학교 생활미술과)
  • Published : 1995.07.01

Abstract

------Recently. as the level of common consumer thoughts of design has been highly developed. and the design oriented attitude of consumers. and it's research of behavior. are studied widely in business administration field. Accordingly the study of design has been endeavor to be studied bilaterlly by with related study like marketing as to secure the co-operative results and or conclusions which explain the consumer behaviors of product purchasing. This study is one of the conceptional trials steps which get in touch of design cognizance theoretically in design field. Main cotents are. A) The design oriented multi-attribute attitude factors regarding to consumer decision making. B) The design factors which give influences on purchasing products. C) The particularity of design factors is to be make on design cognizance. For these purpose, this study. above all. tries to survey the circumstance of design cognizance and the processing system of organizing design information. Finally "The product design cognizance system on consumers is represented hereinafter.fter.

최근 경영학 분야에서 소비자의 디자인 적 태도와 행동연구가 활발하고 일반 소비자들의 디자인의식 수준이 향상됨에 따라 디자인 분야에서도 마케팅 등 주변학문과 연계성을 도모하고 소비자행동에 관한 상호보완적 연구 성과를 위하여 많은 노력을 기울이고 있다. 이 연구는 이러한 노력의 일환이며 디자인 분야에 서 당연히 다루어져야 할 소비자의 디자인인식 과정에 관한 개념적 논술이다. 주요 내용으로서 소비자 구매행동에서 인지되는 제품과 관련된 제반의 다 속성 태도(Multiattribute Attitude)중 디자인 적 요소를 중점적으로 다루었다. 즉 소비자가 디자인을 의식한 상태에서 제품구매 의사결정에 어떻게 영향을 주는지 또 어떤 속성의 디자인 요소가 소비자 디자인인식에 작용하는지에 대한 내용을 이론적으로 규명하고자 하였다. 이를 위하여 먼저 소비자 행동과 제품구매행동의 상관적 이해를 바탕으로 디자인인식 환경을 고찰하고 아울러 정보인식 과정을 일련의 체계로 파악하여, 이 연구의 목적인 '소비자 제품디자인 인식체계'를 제시하였다.

Keywords