Abstract
In this paper GFI (Generalized Fuzzy Isodata) and FI (Fuzzy Isodata) algorithms are studied and applied
to the tire tread pattern classification problem. GFI algorithm which repeatedly grouping the partitioned
cluster depending on the fuzzy partition matrix is general form of GI algorithm. In the constructing the binary
tree using GFI algorithm cluster validity, namely, whether partitioned cluster is feasible or not is
checked and construction of the binary tree is obtained by FDH clustering algorithm. These algorithms
show the good performance in selecting the prototypes of each patterns and classifying patterns.
Directions of edge in the preprocessed image of tire tread pattern are selected as features of pattern.
These features are thought to have useful information which well represents the characteristics of
patterns.
본논문에서는 GFI(Generalized Fuzzy Isodata)와 FI(Fuzzy Isodata) 알고리즘에 관한 이론을 고찰하고 이를 타이어 접지면 패턴 분류에 적용해 보았다. GFI 알고리즘은 FI 알고리즘의 일반화된 형태로서 분할된 군집에 대해서도 퍼지 분할 행렬(fuzzy partition matrix)을 고려해 다시 군집화(clustering)를 가능하게 하는 알고리즘이다. GFI 알고리즘을 사용하여 이진 트리를 구성함에 있어서 각 노드에서의 분할 여부, 즉 군잡화의 타당성(clustering validity) 점검 및 최종적인 이진 트리의 완성은 FDH(Fuzzy Divisve Hierarchical) 군집화알고리즘을 통해 이루어진다. 타이어 접지면에 대한 표준 특징량을 선정하거나 패턴 분류를 수행함에 있어서 이들 알고리즘은모두 우수한 성능을 가짐을 알 수 있었다. 패턴의 특징량으로는 전처리된 타이어 접지면 영상에 나타나는 윤곽선(edge)의 각도 성분을 선정하였으며 이렇게 선정된 특징량은 패턴의 특징을 잘 표현해 주는 유용한 정보를 가진 것으로 생각된다.