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Impact Factor for Safety Evaluation of Highway Bridges

도로교의 간이 내하력평가를 위한 충격계수의 산출

  • 정철헌 ((주)대우 건설기술연구소) ;
  • 김영진 ((주)대우 건설기술연구소) ;
  • 박칠림 ((주)대우 건설기술연구소, 소장, 전무이사)
  • Published : 1995.02.01

Abstract

In tnis study, the impact factors of a simply supported highway bridge due to a vehicle moving across the span are presented. This variable has received cons~derable attention in recent years, both analytically and experimentally. The KBDC specification equation has a maximum 30 percent value which decreases with span length. The results of field tests showed that the dynamic load effects are mostly lower t.hari present KBDC value and that the impact factor does not vary significantly with spar1 as implied in KHUC. The rnain parameters affecting lmpact are the br dge approach. bumps, and other pavement roughness. In thls study, based on test results, three values of impact factors are provided by correlating the roughness of the surface to the deck condition survey values. The present study proposes reasonable impact factors for the strength evaluation of highway bridges. This study may be extended to the evaluation of existing brdges.

본 연구에서는 단순 지지된 일반도로교의 통행차량에 의해서 발생하는 충격계수에 대해서 연구를 수행하였다. 최근에 화서 충격계수는 이론 및 실험적인 연구가 수행됨으로써 상당한 관심이 집중되고 있다. 현행, 국내 도로교 시방서에서 사용하는 충격계수는 지간길이에 따라 감소하는 식으로서 규정되어 있으며, 최대 30%이하로 제한하고 있다. 그러나, 현장실험결과에 의하여 동적하중효과는 대부분 현행 규정보다 낮게 나타나고 있으며, 시방서에서와 같이 지간길이에 다라 일정한 경향을 보여주지 못하고, 포장상태를 포함하는 노면조도에 의해서 큰 영향을 받는 것으로 나타났다. 따라서, 본 연구에서는 현장 실험결과를 바탕으로 노면조도의 상태를 3등급으로 분류하여 도로교의 간이 내하력평가시 사용할 수 있도록 각 등급에 해당하는 충격계수를 결정하였다. 끝으로, 본 연구의 결과는 향후 현존 교량의 내하력평가시 유용한 자료로 사용될 수 있을 것으로 사료된다.

Keywords