Acknowledgement
Supported by : 건설부
In the country, supervision cost is being estimated by percentages of construction cost or cost plus a fixed fee without a reasonable standard. This type has no function for adjusting supervision cost according to variables, such as construction work complexity, extent of supervisory services, fluctuations in prices. In this study, an objective criterion to estimate supervision cost with improved supervisory services has been developed, in which adjusting functions as stated above should be properly considered. A comparative study of supervisory service systems in foreign countries and a survey through questionnaire were carried out for the study. An objective criterion from the results is proposed in the form of an expression or table.
현재 국내의 공사감리제도는 표준적인 기준이 없이 공사비비율방식 및 실비정액가산방식으로 산정되고 있다. 이러한 산정방식에서는 공사의 복잡도나 감리업무량의 범위, 물가상승등에 따른 조정기능이 없는 획일적인 감리대가가 산정되므로, 적정 감리업무의 수행을 위해서는 별도의 객관적인 감리대가 산정기준이 요구된다. 본 연구는 적정 감리대가의 산정을 위하여 개별공사에 따른 위의 변동요인을 고려한 공사별 적정 감리인원수, 감리대가 및 직접경비의 산정기준을 개발하여, 감리의 질적향상과 함께 효과적인 감리가 가능하도록 하는데 목적이 있다. 이를 위하여 국내외 감리제도의 비교분석, 감리업무의 설문조사 및 현장실사자료등의 분석을 통하여 국내실정에 적합한 감리대가 산정방식과 표준적인 기준을 수식화 또는 도표화하여 결과로서 제시하고 있다.
Supported by : 건설부