Gender Difference in the Seperation of Employment from Home and Commuting: A Case Study of Married Women and Men in Seoul

性에 따른 職住分離와 通勤通行 패턴의 差異 -서울의 旣婚女性과 旣婚男性을 中心으로-

  • 노시학 (경희대학교 문리과대학 지리학과) ;
  • 손종아 (경희대학교 교육대학원 지리교육) ;
  • Published : 1993.09.01

Abstract

Gender differences in the seperation of emplo-yment from home and commuting patterns of the Seoul Area are examined in this paper. Throughout the analysis, it is found that there exist a substantial gender variation in comm-uting rates. Even though the regional variation of commuting rates of male workers is very small, the female workers' regional variation of commuting rates is substantial. Especially, the area around the traditional central place of Kangbuk, the area near the Youngdungpo and Kuro where manufacturing and retailing activities are concentrated, and the area where low-income families are concentrated show high rate of female commuting. In contrast, the traditional residential area, especially the high-income area of Kangnam, shows lower rate of female commuting. Generally, female workers tend to work closer to home than male workers. Accordingly, the job search range of female workers is smaller than that of mle workers. But the areal unit of job search range of female workers is wider at least than Dong. The fact that female workers' job search area is smaller than male workers' implies that the job opportunity around the home location could have more impacts on female workers' job search process than male workers' job search process. There is a substantial difference in commuting behavior between male and female workers. In general, male workers commute longer, use more expensive transportation mode, and pay higher transportation cost in comparision with female workers. These gender differences in commuting behavior could be resulted not only form the gender difference in the seperation of employment form work, but also form the gender difference in the social status in both work place and home.

본 논문에서는 성에 따른 취업자의 지역별 통근율의 차이와 취업기회의 차이에 대한 분석을 통한 성에 따른 직주분리의 정도와 이에 의한 통근통행행태의 차이가 설명되었다. 분석결과 남성취업자의 경우 직장과 거주지의 위치에 따른 공간적 제약이 이들의 취업과정에 별다른 영향을 미치지 않는 반면 여성취업자의 경우는 직장과 거주지의 위치에 따른 공간적 제약이 이들의 취업과정에 영향을 미칠 수 있는 것으로 나타나고 있다. 취업과정에서 나타나는 공간적 제약의 성에 따른 차이는 곧 성에 따른 직주분리의 정도의 차이를 유발하여 여성취업자가 남성취업자에 비하여 상대적으로 직주분리의 정도가 적은 것으로 나타나며 이러한 직주분리의 차이는 다시 이들의 통근통행행태에도 영향을 미친다. 즉 일반적으로 남성통근자는 여성통근자에 비하여 보다 장거리 통근을 하며, 보다 많은 통근비용을 지출하고 또한 상대적으로 고급의 통근수단을 이용하고 있는 것으로 나타난다.

Keywords