그래픽 사용자 인터페이스(GUI)를 도입한 선형설계 기법에 관한 연구

A Study on Hull Form Design Techniques Based on Graphical User Interface

  • 발행 : 1993.11.01

초록

3차원 자유곡면의 교차문제는 기하학적인 방법과 수치적인 방법으로 해결할 수 있으며, 지금까지는 일반적으로 선체형상의 단면을 얻기 위해서 기하학적인 방법인 곡면분할 기법을 사용하여 왔다. 본 논문에서는 할선법, 선형보간법 및 반분법 등 간단한 수치해석 방법들을 사용하여서, Bi-Cubic B-Spline Surface로 표현된 선체형상과 임의의 평면에 의해 교차된 선체 단면형상을 갖는 방법을 수행하여 비교 검토하고자 한다. 곡면간의 교체문제는 임의의 단면형상 파악, 선도작성 및 offset Table 구성에 직접 응용되어진다.

The intersection problem of three-dimensional free form surfaces can be solved by geometrical and numerical methods. Up to now, the subdivision technique, which is classified under the former, has been largely employed to find the cross section of ship hull form. In this paper, an algorithm is presented for intersecting ship hull form in high speed. The high speed calculation algorithm is based on simple numerical methods, such as the secant method, false position method and bisection method. The algorithm is directly applicable to depicting arbitrary ship cross sections, drawing ship lines and constructing the offset table.

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