A Study for Web Frame Design on Engine Room Structure of Ship

선박기관실 구조의 특설늑골 설계에 대한 연구

  • Published : 1993.05.01

Abstract

A design method for web frame scantling on engine room structures was described. The parameters determining the scantling of web frame were studied on the basis of the empirical ship's data. It is found that the parameters determining the scanting of web frame consist of tween deck height, main engine and propeller excitation frequency, scantling draft, web frame spacing, the number of decks and main engine BHP etc. And a formula proposed by empirical ship's data was established in view points of static and dynamic structural behavior. In this study, it can be shown that at initial design stage, a method for web frame scantling of engine room structure is provided as very practical design processes.

본 논문은 선박 기관실의 특설늑골에 대한 치수결정 방법으로써 하나의 접근방법을 서술하였다. 특설늑골의 치수결정 인자는 실적선의 데이터를 중심으로 조사 연구되었으며, 그 구성인자로는 주로 갑판간 거리, 주기 및 프로펠러 기진 주파수, 만재흘수선, 특설늑골 배치간격, 갑판수 그리고 주기마력 등이다. 이러한 주요인자를 기초로 정하중 및 동하중이 고려된 특설 늑골 치수를 결정할 수 있는 설계식을 유도하였다. 본 논문은 기관실구조의 특설늑골의 치수를 검토할 수 있는 한 방법으로써 설계단계에서 정하중 및 동하중을 고려한 합리적인 설계가 될 수 있을 것으로 판단된다.

Keywords