An Experimental Study on the Interior Visual Environment of Classrooms in the Existing School Buildings

초.중 고등학교 교실의 빛환경 실측 연구

  • Published : 1992.05.30

Abstract

The conventional school building design, which locates the hallway on the north side of the classroom, has proven to be very ineffective for indoor light control. Especially, glares and dark spots on the work plane as well as nonuniform illuminance on the chalkboard were causing undesirable visual effects for the students. The present study has investigated various problems with the classroom in the existing elementary and(junior) high school buildings from the point of indoor visual environment, and made some suggesions for possible solutions.

종래 북측 복도 남측 교실 학교 건물에서는 교실내에서 칠판에서 뿐만 아니라 남측과 북측 책상 위에서의 조도 불균형 및 현휘 등이 현저하여 이로 인하여 바람직한 교수 학습에 지장을 초래하고 있다. 따라서 본고에서는 초 중 고등학교 교실에 있어서 빛 환경에 대한 제반 문제점을 검토하고, 이에 대한 개선안을 제시하였다.

Keywords