Limit State Design of Ship Structures Based on Reliability Analysis

신뢰성 해석에 기초한 선체구조의 극한설계

  • Joo-Sung Lee (Dept. of Naval Architecture & Ocean Engineering, Univ. of Ulsan)
  • Published : 1992.11.01

Abstract

This paper is in principle concerned with the reliability analysis and its based design of midship section against the ultimate bonding strength. Bulk carriers and oil tankers over 100m length are considered for this study. Target reliability indices are derived with the results of reliability analysis of the present ship models. Reliability-based structural design code formats are proposed for use in design of midship section of bulk carriers and oil tankers. The proposed design formats have been success fully applied to re-design of midship section of the present ship types and show the reasonable results. It has been found that the proposed code formats in this paper are useful for the re-deign of midship section of such ship types.

본 논문은 최종굽힘강도에 대한 선박중앙부 구조의 신뢰성해석과 이에 기초한 설계에 대한 내용을 다루고 있다. 길이 100m 이상의 살물선과 유조선을 선박모델로 선택하였다. 선박모델들의 중앙부 구조에 대한 신뢰성해석 결과로 부터 허용신뢰성지수를 유도하였고, 이를 기초로 중앙부 구조설계를 위한 설계공식을 제안하였다. 이들을 몇척의 선박의 재설계에 적용하여 좋은 결과를 얻었으며, 이로부터 본 논문에서 제안하는 신뢰성해석에 기초한 중앙부 구조설계공식의 유용성을 확인할 수 있다.

Keywords