Object-Oriented Graphical User Interface Model for Visualization of Ship Conceptual Design

객체지향 개념과 가시화 기법에 의한 선박 개념설계용 그래픽 사용자 인터페이스 모델

  • Published : 1992.11.01

Abstract

By the help of computer graphics and rapid development of hardwares. GUI(Graphic User Interface) represented by WYSIWYG(What You See Is What You Get) changed user interface from liguistic model(e.g : command, etc.) to spatial model(e.g : pulldown menu, scroll bar, icon, itc.). This graphical user interface model for the ship conceptual design(MBASWIN) adopted event-driven programming technique and object-oriented concepts. Different from traditional design programs, MBASWIN is separate from the design program completely and controls all design modules. This enable a designer to accomplish a flexible designs.

컴퓨터 그래픽스와 빠른 하드웨어의 발달에 힘입어, WYSIWYG(What You See Is What You Get)로 특징지워지는 GUI(Graphical User Interface)는 기존의 사용자 인터페이스 개념을 컴맨드를 이용한 언어모델에서 풀다운 메뉴, 스크롤바, 아이콘 등을 이용한 공간모델로 바꾸어 놓았다. 여기서 개발된 선박개념설계를 위한 그래픽 사용자 인터페이스 모델(MBASWIN)은 Event-driven 프로그래밍 기법과 객체지향 개념을 도입하였다. 또한 기존의 설계 프로그램이 인터페이스 부분을 포함하여 프로그램 전체를 제어했던 방식에서 벗어나, 설계 프로그램과 사용자 인터페이스 부분을 완전 분리하여, 사용자 인터페이스 루틴이 설계 루틴들을 제어하는 방식을 도입하였다. 이를 이용하여 설계자는 유연성있는 설계를 수행할 수 있게 된다.

Keywords