Safety Assessment of Double Skin Hull Structure against Ultimate Bending and Fatigue Strength

이중선각구조 선박의 최종굽힘강도와 피로강도에 대한 안전성 평가

  • P.D.C. Yang (Dept. of Naval Architecture and Ocean Engineering, Univ of Ulsan) ;
  • Joo-Sung Lee (Dept. of Naval Architecture and Ocean Engineering, Univ of Ulsan)
  • Published : 1992.03.01

Abstract

In this paper presented is the reliability analysis of a double skinned hull structure against the ultimate bending moment and fatigue strength under longitudinal bending. The ultimate bending strength is obtained through the beam-column approach in which the load-end shortening curves(stress-strain curves) of stiffened plates under mini-axial compression are derived using the concept of plastic hinge collapse. The fatigue damage only is considered as fatigue failure for which the Miner's damage rule is employed. Assessed are fatigue reliability for the possible joint types found at deck structure. Also included is the reliability analysis of a series system of which elements are ultimate and fatigue failure.

본 논문에서는 종굽힘하에서 이중선각구조선박의 최종굽힘강도와 피로강도에 대한 신뢰성평가를 다루었다. 최종굽힘강도는 beam-column approach의 개념을 이용하여 구하였고, 보강판의 응력-변형도 곡선들은 소성힌지의 개념을 이용하여 유도하였다. 피로강도는 피로손상에 대한 것만을 고려하였고, 이를 위해 Miner의 손상식을 이용하였다. 갑판에서 가능한 여러 연결부 형태에 대해 그 피뢰신뢰성을 추정하였고 또한 굽힘에 의한 파괴와 피로에 의한 파괴를 동시에 고혀하는 일종의 Series System에 대한 신뢰성을 평가를 하였다.

Keywords