A Study Shear Behavior of Reinforced Concrete Beams Mixed Steel Fiber

강섬유(鋼纖維)를 혼입(混入)한 철근(鐵筋)콘크리트 보의 전단학동(剪斷學動)에 관(關)한 연구(硏究)

  • 곽계환 (원광대학교 공과대학 토목공학과) ;
  • 이광명 (미국M.I.T 공과대학 토목공학과)
  • Received : 1990.09.08
  • Published : 1991.12.31

Abstract

Recently the use of steel fibers has been increased in flexural members and columns of concrete structures subjected to cyclic loadings; such as bridge decks, highway roads, runway of airport, buildings, etc.. However only a few experimental tests have been carried out under fatigue loading. In the present study, the reinforced concrete beams with 1% and 2% steel fiber volume fraction are investigated with and without stirrups. It has been found that in fatigue tests, the failure of the beam is usually due to breaking of fibers rather than fiber pull-out. A comparison of experiments and numerical analysis using the nonlinear F.E.M. program (ADINA) is also presented herein.

최근에 피로하중을 받는 보나 기둥 구조물에 강섬유의 사용이 증가하는 추세이다. 예로서 교량, 고속도로, 비행장 그리고 빌딩 등이다. 본 연구에서는 강섬유를 혼입한 철근 콘크리트 보에 대하여 정적실험과 피로실험을 중점적으로 실시했다. 본 연구의 대상모형은 강섬유를 1% 또는 2% 포함한 경우, 스터럽이 있는 경우와 없는 경우로 구별하였다. 피로실험에 있어서 보의 파괴는 강섬유의 뽑힘이 아니라 절단에 있다는 사실을 확인할 수 있었으며, 강섬유 보강 콘크리트보의 해석적 적용성을 검토하기 위하여 실험의 결과치와 수치해석을 비교했는데 수치해석은 비선형 유한요소 프로그램(ADINA)을 사용했다.

Keywords

Acknowledgement

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