Journal of Preventive Medicine and Public Health
- 제23권1호
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- Pages.98-105
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- 1990
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- 1975-8375(pISSN)
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- 2233-4521(eISSN)
기상(氣象)에 따른 교통사고(交通事故) 발생양상(發生樣相)과 빈도(頻度)
Frequency and Pattern of Traffic Accidents in Different Atmospheric Phenomena
- Kim, Doo-Hie (Graduate School of Public Health Kyngpook National University) ;
- Lee, Jung-Mi (Graduate School of Public Health Kyngpook National University)
- 발행 : 1990.03.01
초록
교통사고와 기상요소와의 관련성을 보기 위하여 대구지방에서 1988년도 1월 1일부터 12월 31일까지 1년간 교통사고를 일으킨 총 운전자중 약 1/10인 2,562명을 대상으로 하여 대구측후소에서 측정한 기상요소를 중심으로 그 관련성을 관찰하였다. 사고양상은 사고당시 인적피해와 물적피해로 구분하고 인적피해와 물적피해가 중복된 경우는 인적피해로 간주하였다. 인적피해는 다시 사망, 중상, 경상 등으로 구분하였으며 두가지 이상에 해당될 때는 피해가 큰 쪽으로 결정하였다. 계절별로 보면 겨울철이 1일평균 사고건수도 적고 인적피해 사고의 비율도 가장 낮았으며 계절에 따른 사고양상은 통계학적으로도 유익한 차이가 있었다. 기온에 다른 시간당 사고건수는
In order to fine out the relationship between traffic accidents and atmospheric phenomena, we have analyzed 2,562 cases, one tenth of the total traffic accidents occurred in Taegu city for a year in 1988. The meteorological elements observed by Taegu Weather Bureau were used. It was divided into two largy categories : the patterns of accident as human injuries and destructions of car. When the accidents were overlapped in each other, it was considered as human injury. Human injuries were subdivided into three parts : death, severe wound and slight in, when more then two cases were overlapped, we choiced severe damage. The average number of daily traffic accidents including human injuries were lowest in winter of four seasons. The accident patterns in accordance with the seasons showed statistically significant difference. The frequency was the highest as 3.3 cases in an hour at