Attenuation of Structureborne Noise Using Wave Guide Theory

도파관 이론을 이용한 고체소음 전달해석

  • Published : 1990.06.01

Abstract

The vertical attenuation of structureborne noise in a ship structure is studied by means of the wave guide theory. When modeling a ship structure as an acoustic wave guide system the cross mode is derived from the assumption about the boundary of the system, i.e. the constraint due to transverse frames. In this paper, the constraint is relaxed so that the displacement at the boundaries could take place. The numerical result shows better agreement with the measured one than that of the previous assumption of fixed boundary condition in the low frequency region. The effect of local changes of mass and damping factors on the attenuation losses are also investigated numerically.

본 연구에서는 도파관 이론을 이용하여 선체구조를 대상으로 고체 소음의 전달 손실 문제를 다루었다. 선체를 음향 도파관 계로 모형화 할 때, 단면 모드는 해당계의 경계조건 즉 늑골에서의 구속조건에 의해 결정된다. 본 논문에서는 이와 같은 구속조건을 완화시켜 단면 모드를 조절할 경우, 도파관 이론이 저주파수 영역에 대하여도 계측치와 비교적 일치하는 결과를 주고 있음을 확인하였으며, 동시에 국부 요소의 질량과 감쇠의 변화가 고체소음의 전달손실에 미치는 영향을 살펴보았다.

Keywords