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The Preliminary Design of Stirling Engines Considering the Regenerator Effectiveness

재생기효율을 고려한 스터링기관의 예비설계

  • 유호선 (경상대학교 공과대학 기계공학과) ;
  • 노승탁 (서울대학교 공대 기계공학과)
  • Published : 1990.09.01

Abstract

This paper deals with the preliminary design conditions of Stirling Engines based on an adiabatic analysis with regenerator effectiveness. The investigation of thermal regeneration process results that the definition of effectiveness proposed by Urieli et al. is appropriate for the present model. Then, it is applied to the already existing approximate analytic solution for the adiabatic model in order to optimize thermal efficiency as well as work parameter. Results show that thermal efficiency is less sensitive to the variation in design parameters than work. Phase angle for the maximum work is also the most efficient at high values of the effectiveness. Swept volume ratio should be chosen with care. The optimum value of dead volume ratio is at least less than the maximum efficiency condition. The feasible design range in compression ratio lies between the maximum efficiency condition and the structural limit of Stilring Engines, where the higher its value, the better. Changes in the temperature ratio do not alter the design conditions. Working fluids with the specific heat ratio 1.67 are more efficient that those with 1.4.

본 연구에서는 단열해석에 재생기효율을 고려함으로써 보다 합리적인 예비설 계조건을 도출하고자 함이다. 스터링기관용 재생기의 특성검토를 통하여 예비설계에 적합한 재생기효율을 정립하며, 기 발표된 단열모델에 대한 해석적 근사해에 적용하는 방법으로 접근한다. 재생기효율이 고려될 경우 기관의 기본형태와 연관된 위상각, 행정체적비, 불용체적비, 압축비등 설계인자의 최적조건에 관하여 취급하며 온도비, 비열비등 부여조건의 변화에 따른 영향을 검토한다.

Keywords