A Performance Analysis Methodology for Evaluating Highway Geometric Improvement

도로(道路) 선형개선(線形改善)의 Performance 분석기법(分析技法)에 관한 연구(硏究)

  • Received : 1989.03.07
  • Published : 1989.09.30

Abstract

The state-of-art knowledge of highway performance analysis model was developed in this research and a computerized process named GUCAM(Geometric-specific User Cost Analysis Model) was established to facilitate the computational procedure. A comparison of GUCAM was made to HIAP program using a case study of widening two-lane rural highway into four-lane rural. The comparison indicated that GUCAM was more realistic and sensitive to the highway geometric features by virtue of the new methodology for the distribution of highway curves and grades. However, the model still remains insensitive to improvements at isolated locations such as specific grades or curves. Further research is required to straighten out this problem.

본(本) 연구(硏究)에서는 도로기하구조(道路幾何構造) 개량(改良)이 발생(發生)하게 될 performance 분석(分析) 모형(模型)을 최근(最近) 기법(技法)을 통하여 개발(開發)하였고 그 절차상(節次上)의 산정(算定) 과정(過程)을 전산화(電算化)하여 GUCAM(Geometric-specific User Cost Analysis Moded)을 개발(開發)하였다. GUCAM과 HIAP 모형간(模型間)의 비교(比較)를 위하여 지방부(地方部) 2차선도로(車線道路)를 4차선도로(車線道路)로 확장하는 현장(現場) 자료(資料)를 입력(入力)하였다. 그 결과(結果) GUCAM이 도로(道路)의 기하구조개량(幾何構造改良)에 보다 실제적(實際的)이고 민감하게 반응(反應)하는 것으로 나타났으며 그 이유는 도로(道路)의 평면곡선(平面曲線)과 구배를 반영하는 절차(節次) 개선(改善)하였기 때문인 것으로 판단되었다. 향후의 과제(課題)로는 GUCAM이 아직도 한 평면곡선(平面曲線)이나 구배의 개량(改良)을 충분히 고려하지 못하고 있는 점을 생각하여 이에 대한 보다 정확(正確)한 performance 분석(分析)에 관한 연구(硏究)가 될 것이다.

Keywords