Object Modeling from Three-Dimensional Information

3차원 정보를 입력으로한 물체의 조형

  • 조동욱 (漢陽大學校 電子通信工學科) ;
  • 김태용 (韓國電氣通信公社 事業支援團) ;
  • 최병욱 (漢陽大學校 電子通信工學科)
  • Published : 1989.01.01

Abstract

This paper proposes the object modeling algorithm using depth data. In order to extract the shape of the object, surface is classified by the magnitude and the direction of Z gradient within the 2x2 mask from input depth data. For the object combined with several primitives is separated by kernel points. Further, spatial relationship between surface regions is extracted for the recognition. Finally, the effectiveness of this algorithm is demonstrated by several experiments.

본 논문에서는 깊이데이타를 이용한 물체의 조형방법을 제안한다. 입력으로 들어온 깊이데이타에서 물체의 형상특징을 추출하기 위하여 $2{\times}2$ 마스크내에서 깊이변화율을 고려한 Z축 기울기를 정의하여 각각의 원시도형(primitive)마다 가지는 크기와 방향특성을 이용하여 표면을 분류한다. 또한 여러개의 원시도형들의 조합으로 되어있는 물체에서는 핵심점을 정의하여 각 원시도형을 분리한다. 나아가 표면영역들간의 공간상의 위치관계를 구하여 인식을 위한 원시도형들간의 상관관계를 추출하였으며 제안된 방법의 유용성을 실험에 의하여 입증한다.

Keywords