Consumption Pattern of Ramyon by Middle School Students -Kangwon do Area-

중학생의 라면소비 실태조사 -강원도 지역을 중심으로-

  • Published : 1989.12.01

Abstract

Consumption pattern of Ramyon (fried instant noodle) by middle school students at age of 13 ∼15 years in Kangwon-do area was surveyed by questionaire. About 67% among 866 students consumed Ramyon more than once per week. On the whole, common Ramyon was frequently consumed as a kind of substitues for supper sand between meals at home because of its convenience. The advertisement had strong effect on the selection of ramtron. Consumers considered that taste of soup is important quality factor of Ramyon In terms of the texture of cooked noodle, the most desirable was chewy and hard texture. The most undesirable was swollen and mushy texture. The most desriable and undesirable taste of soup was respectively spicy and greasy taste. At present, no significant difference in consumption pattern betsween sex were observed in most cases.

강원도지역에 거주하는 만 13∼15세의 중학교 학생 866명을 대상으로 라면소비실태와 품질인자에 대하여 조사한 결과는 다음과 같았다. 1) 총 866명중 67%가 라면을 1주에 1회이상 섭취하고 있었으며 이들 대부분은 가정에서 저녁식사 또는 간식의 형태로 라면을 이용하고 있었다. 2) 라면을 먹는 주된 이유는 편의성과 맛때문인 것으로 나타났으며 라면을 선택할 때는 선전이나 광고에 의하여 이루어지고 있었다. 3) 라면을 먹을때 가장 중요시하는 인자는 국물의 맛이었으며 대체로 보통정도 굵기의 면발을 선호하고 있었다. 4) 면발의 조직감은 쫄깃쫄깃하고 꼬들꼬들한 것을 좋아했으며 흐물거리고 풀어진 면발은 싫어했다. 국물의 맛은 얼큰한 맛을 가장 좋아했으며 그다음이 구수한 맛으로 나타났고 느끼한 맛과 짠맛은 싫어하는 것으로 나타났다. 5) 라면선택방법의 문항을 제외한 모든 문항에서 성별에 따라 유의적인 상관관계가 있었다.

Keywords