Korean Journal of Cognitive Science (인지과학)
- Volume 1 Issue 1
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- Pages.103-127
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- 1989
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- 1226-4067(pISSN)
A Case Study:A Learning System for Finding the Ranges of Transcendental Functions
초월함수 치역을 구하는 문제를 통한 학습시스템 모델에 관한 연구
Abstract
Learning systems by using examples have been developed which include ALEX, LP, and LEX.Specially Silver's LP systems suggerts the method to use a seyuence of operators, which was applied to the worked example, to sove a symbolic equation.This paper presents the new learning system, called LRD, in which generalization and discrimination steps are suggerted to solv all the problems similar to the worked example.The system LRD is illustrated by the problem of finding the ranges of transcendentral functions and compared to LP and LEX by the problems discussed in them.
예를 이용하여 학습하는 방법은 ALEX,LP,LEX 에 이르기까지 각각 특유의 방법을 가지면서 발전해 왔다.특히 Silver 의 LP 시스템은 방정식(Symbolic Equation)을 푸는데 있어, 과거에 풀었던 예로부터 이에 적용된 일련의 연산자들을 이용하는 방법으로 구축되어 있다. 본논문에서는 기존의 학습시스템 LEX,LP를 보다 일반화시킨 새로운 학습시스템 LRD를 제안한다. LRD에서는 연구된 예에서의 연산자 활용을 이와 유사한 모든 문제에까지 적용시킬 수 있도록 하기위하여 일반화 과정과 세분화 과정을 설정하여 학습하는 방법을 제시한다.초월함수의 치역을 구하는 예를 통하여 LRD의 학습기법을 설명하고,기존의 LEX및 LP시스템 에서 다루어지는 문제들을 통해 LEX및 LP시스템과 LRD 시스템이 비교 되어진다.
Keywords